Annonce:

Volvo fylder nu syntetisk diesel på alle lastbiler

Alle nye lastbiler fra Volvo Trucks fyldes fra fabrikken med syntetisk diesel – det såkaldte HVO100. Det samme gør BMW med nye personbiler.

Volvo Trucks begynder nu at fylde syntetisk diesel, kendt som HVO100, på alle nye diesellastbiler direkte fra fabrikken. Initiativet gælder fabrikker i Sverige, Belgien, USA og Australien. Målet er at reducere CO2-udledningen fra de lastbiler, der produceres.

HVO100 er et syntetisk dieselbrændstof lavet af vegetabilske og animalske fedtstoffer. Brændstoffet er designet til at fungere som en direkte erstatning for traditionel diesel, hvilket betyder, at lastbilerne kan bruge det uden tekniske ændringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge Lars Mårtensson, chef for miljø og innovation hos Volvo Trucks, er denne ændring en del af virksomhedens bestræbelser på at minimere klimabelastningen.

– Hovedårsagen er, at vi har et mål om at reducere vores CO2-udledning, lyder det i en pressemeddelelse.

Volvo Trucks har ikke planer om at udfase dieselmotoren. Men virksomheden arbejder alligevel på at gøre sin produktion mindre CO2-belastende.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

LÆS OGSÅ: Ford nægter at droppe benzinbiler for at sælge elbiler

Overgangen til HVO100 blev først implementeret gradvist i Sverige og Belgien. Tidligere på året blev brændstoffet også introduceret på fabrikker i USA, og nu følger Australien med. Martin Merrick, der er direktør for Volvo Group i Australien, kommenterer på udvidelsen:

– At inkorporere HV100 i vores fremstillingsproces er kun en del af vores flerstrengede CO2-strategi.

Volvo Trucks’ strategi afspejler en bredere tendens i transportsektoren, hvor virksomheder undersøger alternative brændstoffer for at mindske deres klimaaftryk.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

I en lignende udvikling har BMW også meddelt, at alle nye dieselbiler fra fabrikken vil blive tanket med syntetisk brændstof for at gøre dem mere miljøvenlige.

Med dette tiltag forsøger Volvo Trucks at balancere mellem fortsat brug af dieselteknologi og en øget indsats for at reducere CO2-udledning. Det understreger de udfordringer og muligheder, der følger med i jagten på mere bæredygtige brændstoffer.

Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også