Toyotas bestyrelsesformand Akio Toyoda forsvarer stadig hybridbilerne. 27 millioner hybrider har gjort mere for CO2-udslippet, end 9 millioner elbiler ville kunne, siger han.
Toyota holder fast i sin strategi om flere forskellige drivlinjer. Det sker pรฅ trods af presset for fuld elektrificering i bilindustrien.
Mรฆrkets bestyrelsesformand, Akio Toyoda, fastholder, at fjenden er CO2 i sig selv, ikke รฉn bestemt teknologi som forbrรฆndingsmotoren.
Derfor satser Toyota fortsat bredt med bรฅde hybrider, elbiler og andre lรธsninger.
Mange har kritiseret Toyota for at udvidet modelprogrammet af elbiler meget langsomt. Isรฆr sammenlignet med konkurrenter som satser alt pรฅ netop elbilerne.
Akio Toyoda har dog en meget enkel forklaring pรฅ strategien. Det forklarer han i et nyt interview.
– Da begrebet CO2-neutralitet blev populรฆrt, sagde vi som virksomhed, at fjenden er CO2.
– Vi er nรธdt til at fokusere pรฅ, hvad vi kan gรธre med det samme for at reducere kvรฆlstoffet. Det er grundlaget for vores beslutning.
– Det har ikke og vil ikke รฆndre sig.
Toyoda fremhรฆvede ogsรฅ Toyotas lange historie med hybridbiler. Noget der begyndte med den oprindelige Prius i 1997.
Toyota satser fortsat mest pรฅ hybriderne
– Vi har solgt omkring 27 millioner hybridbiler. De hybrider har haft den samme effekt, som 27 millioner elbiler ville have haft.
Toyoda uddybede regnestykket med udgangspunkt Japan. Han mener, at 9 millioner elbiler i Japan rent faktisk ville have รธget CO2-udledningen.
Grunden er Japans afhรฆngighed af termiske kraftvรฆrker til elproduktion. Elbiler er kun en del af ligningen i det store billede.
Produktionen af elbiler og den strรธm, de bruger, er ogsรฅ en miljรธomkostning. Dertil kommer udfordringer med ladeinfrastruktur i mange dele af verden.
Det gรธr det lettere at forstรฅ, hvorfor hybrider stadig giver mening for Toyota. I hvert fald pรฅ nuvรฆrende tidspunkt.
Akio Toyoda om fremtidens biler og brint
Hybrider udgรธr en stor del af Toyotas globale salg. Nรฆsten alle Toyota-modeller findes i dag som hybrider.
Efterspรธrgslen er sรฆrligt stรฆrk i Europa og Nordamerika. Her er de hybrider, som ikke skal lades op med et kabel, ofte det mest praktiske for bilisterne.
En stor gruppe bilkรธbere er stadig ikke overbeviste, om at der overhovedet er nogen fordel i elbilerne. Det kan skyldes pris, rรฆkkevidden eller den manglende infrastruktur.
Og det er de bilister, bestyrelsesformanden taler til. Akio Toyodas strategi inkluderer dog mere end bare hybrider.
Han mener ogsรฅ plug-in hybrider, brintbiler og elbilerne i sig selv spiller en rolle. De kan bare ikke stรฅ alene. Selv forbrรฆndingsmotorer drevet af syntetiske brรฆndstoffer er en del af planen.
– Vi bรธr se pรฅ alle muligheder og arbejde i alle retninger, siger Toyoda.
– Som virksomhed har vi vรฆret meget konsekvente, nรฅr vi siger, at det, vi kรฆmper mod, er CO2-udledingen.
Sidste รฅr forudsagde Toyoda, at selv pรฅ lang sigt vil elbiler kun udgรธre 30 procent af det globale salg.
Han advarede ogsรฅ om, at et pludseligt til strรธm i alle nye biler vil koste 5,5 millioner job. Og det altsรฅ alene i Japans del af bilindustrien.
Toyota fortsรฆtter dermed sin strategi med flest mulige teknologiske spor. Japanernes arbejder betyder ogsรฅ, at BMW fรฅr mรฆrkets fรธrste serieproduceret brintbil nogensinde. Det sker efter planen allerede i 2028.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]