TEST: I denne X5 får du 100 hk ekstra og sparer 200.000 kr.

Du kan studere BMW X5-programmet længe, men reelt er der kun én fornuftig variant at vælge lige nu. Til gengæld får du masser af effekt.

Du kan studere BMW X5-programmet længe, men reelt er der kun én fornuftig variant at vælge lige nu. Til gengæld får du masser af effekt.

Der er kuk i afgiftsreglerne. Opladnings­hybrider favoriseres voldsomt og gør stort set alle andre varianter af bil­modeller til dårlige valg. Især hvis du leder i prestigeklassen blandt dyrere biler som BMW X5. Det samme gør sig i øvrigt gældende for BMW 330e.

Den mindste diesel i det danske program stiller med 286 hk for 1.072.250 kr. Vælger man X5 45e, som er en benzin/el opladningshybrid med en systemydelse på 394 hk, slipper man med 873.399 kr. Altså får man godt 100 hk ekstra for knap 200.000 kr. mindre.

Her er forklaringen
Forklaringen i tilfældet BMW X5 er et brændstofforbrug i WLTP-normen på 83,3 km/l og et CO2-udslip på kun 27 g/km. Det reelle forbrug afhænger 100 pct. af kørestil og ihærdighed ved ladestanderen. Kører du kun på el, kan benzinforbruget sænkes til ingenting, men lader du aldrig, vil SUV’en næppe køre mere end 10 km/l.



Faktisk blev det til 9,8 km/l over 350 km med almindelig kørsel og start uden el på batteriet. Til gengæld kan X5 45e køre langt udelukkende på el.

X5 benytter samme plugin-hybrid­teknik som den 6-cylindrede BMW 545e. Det vil sige en benzinrækkemotor kombineret med en 113-hestes elmotor – i forhold til 545e er batteriet her dobbelt så stort (24 kWh).

BMW X5 som plugin-hybrid: Fordele/ulemper ved el
Med en køreklar kampvægt på 2,5 ton er rækkevidden på el angivet til 83 km. Under testen gav et fuldt opladet batteri el til 65 km, men til gengæld er der tale om helt reel elkørsel: Plugin-teknikken tager sig nemlig også af kabinens ventilationsanlæg, så man kan køle eller varme kabinen uden at den 6-cylindrede benzinmotor starter.

Har man et beskedent dagligt kørselsbehov, kan man altså vitterlig komme langt over de angivne 83,3 km/l.

Det lyder som både is og kager til frokost, men der er en pris at betale: Det store batteri fylder i bagagerummet, hvor gulvet er let hævet. Det koster faktisk 150 liter af kapaciteten, som er reduceret til 500 liter. Under gulvet er der ingen kælder og kun lige plads til et par ladekabler.

Du kan studere BMW X5-programmet længe, men reelt er der kun én fornuftig variant at vælge lige nu. Til gengæld får du masser af effekt.

BMW X5 45e – hvad er dommen?
Batterier tynger. Den køreklare vægt er 2.510 kg, hvilket er 335 kg mere end varianten med samme benzinmotor men uden elmotor og lithiumbatteri. På trods af drivlinens samlede ydelse på maksimalt 394 hk og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder, så føles bilen tung. Den reagerer villigt, men det er som om, det store karrosseri halter lidt efter.​​

Vi synes
PHEV er det rigtige X5-valg, men køreegenskaber og bagageplads er ikke helt upåvirket.

Testen er udført af Bil Magasinet.

Grafik: Bil Magasinet