38 procent af Tesla og 46 procent af Dacia ender med fejl eller en dumpekarakter i svenske syn. Især elbilerne overrasker negativt i ny opgørelse.
Tesla og Dacia har de højeste fejlprocenter blandt bilmærker, når det kommer til de periodiske syn af biler i Sverige.
Tallene stammer fra en ny opgørelse, som Vi Bilägare har fået aktindsigt i via den svenske Transportstyrelse.
De dækker over personbiler, som er højst ti år gamle, og som har været til syn i løbet af året på en af landets 600 synsstationer.
Ifølge statistikken modtager hele 46 procent af Dacia-bilerne anmærkninger. Hos Tesla gælder det for 38 procent.
Og selvom Tesla er kendt for ny teknologi og moderne elbiler, er mærket næstsidst i hele opgørelsen.
Tesla halter efter andre elbiler i til periodisk syn
Det er især problemer med bilens lys, som trækker Tesla ned i statistikken. Over ti procent af bilerne har fejl på enten tågelygter eller forlygter.
Derudover er kugleled og styretøj også områder, hvor der ofte opstår problemer. Samlet set bliver 31 procent af Tesla-bilerne direkte afvist ved syn.
Fejlprocenten på 38 placerer Tesla kun ét skridt foran Dacia, som er bundproppen i statistikken.
Dacia ligger sidst – næsten hver anden bil har fejl
Dacia har længe haft et ry for at være billig, men ifølge synsrapporten følger kvaliteten ikke med.
Over en tredjedel af Dacia-modellerne bliver blankt afvist. Samtidig får mange af bilerne anmærkninger på flere forskellige dele.
Det handler blandt andet om forlygter, kuglelejer og styretøjets led. Blandt de 46 procent, der har fejl, er mange tvunget til at komme igen efter reparationer.
Bedre resultater hos Polestar, Porsche og Honda
I den modsatte ende af statistikken klarer især elbilmærket Polestar sig bedre.
Her får kun omkring 5 procent af bilerne en anmærkning. Andre mærker med lav fejlprocent er Lynk & Co, Porsche, Mini og Honda.
Typiske fejl her handler mest om småting, som ikke har betydning for bilens sikkerhed. Advarselstrekant, der mangler, slidte dæk eller nummerplader, som ikke kan aflæses, er nogle af de mere ubetydelige fejl.
Renault, Citroën og Dodge skraber – også – bunden
Tesla og Dacia er ikke alene i bunden.
Også Renault, Citroën og Dodge ligger højt, når det kommer til antallet af fejl. For Renault drejer det sig især om sliddele, forlygter og bremser.
Hos Citroën er bremser og lygter også typiske syndere. Fejlprocenten ligger dog lidt lavere end hos Tesla og Dacia.
Flere elbiler end forventet klarer sig dårligt
Flere elbiler end ventet optræder på listen over de dårligste.
Det kan skyldes, at selv nyere biler har tekniske fejl, som ikke nødvendigvis hænger sammen med alder.
I Teslas tilfælde tyder det på, at der er problemer med kvaliteten på nogle komponenter.
Elbiler stiller nye krav til de periodiske bilsyn. Men det kan ikke alene forklarer, hvor elbilerne klarer sig så relativt dårligt.
Opgørelsen peger snarere på, at forskelle mellem mærkerne er mere markante, end mange tror. For ejere kan det betyde ekstra besvær og omkostninger ved syn.
Svenskerne er dog ikke de eneste, der slås med at få deres Teslaer gennem syn. Også i Danmark er den gal. Det viser et dataudtræk fra Færdstyrelsen. Læs mere om det her.
Heller ikke i Norge ser det for godt ud. Men det er nu mere fordi, nordmændene har opdaget, hvor slemt det står til med rusten i bare 6 år gamle biler.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]