Annonce:

Tesla fik et stik i røven på grund af Elon Musk

En tilfældig garage i Los Angeles fik afgørende betydning for alle Tesla-modeller, der nogensinde er bygget. Det er Elon Musks ‘skyld’, siger tidligere ansat.

En garage i Bel Air i det vestlige Los Angeles har haft en bemærkelsesværdig indvirkning, på hvordan elbilindustrien har formet sig de seneste år.

En tilsyneladende ubetydelig detalje i Elon Musks hjem har formet, hvordan millioner af biler oplades i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

For de fleste bilejere er placeringen af ​​ladeporten på en elbil ikke noget, de tænker over. I hvert fald ikke før bilen skal oplades.

Placeringen spiller imidlertid en afgørende rolle, især når det kommer til hurtig opladning. For Tesla, hvis ladenetværk er dominerer markedet kunne man antage, at der ligger et hav af analyser og fokus-gruppe-interviews bag den slags. Men nej.

For i virkeligheden er langt mere personlig og en relativt ubetydelig detalje – nemlig hvordan Elon Musks garage ser ud.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Peter Rawlinson, der tidligere var chefingeniør på Tesla Model S-projektet og nuværende administrerende direktør for Lucid, har afsløret, at placeringen af ​​ladeporten på Tesla-biler blev bestemt af Musks personlige præferencer.

Det fortæller han i et interview til PC Magazine.

Rawlinson foreslog oprindeligt, at ladeporten skulle placeres til venstre lige foran førerdøren for at lette adgangen ved parkering og tilslutning af ladekablet.

Musk afviste imidlertid den idé, da det ikke vil fungere optimalt i hans garage i huset i Bel Air. At Tesla-direktøren tilsyneladende risikerede at snuble over kablet lukkede diskussionen.

Derfor blev ladeporten placeret yderst til venstre på Model S. En placering der senere blev standarden i alle Tesla-biler. Og som amerikanerne ikke har ændret siden.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Konsekvensen var, at alle Tesla-ejere i dag er nødt til at bakke ind, når de skal bruge Superchargers. Da Tesla dominerer ladeinfrastrukturen, har dette haft indflydelse på hele den del af bilindustrien der arbejder med elbiler.

Da Tesla åbnede sit ladenetværk for andre bilmærker, opstod der nye udfordringer. Da forskellige bilproducenter har forskellige placeringer af deres ladeporte, er nogle biler nødt til at parkere på tværs af flere ladepunkter for at kunne nå kablet.

Tesla har forsøgt at løse problemet ved at introducere deres nye V4-opladere med længere kabler. Men der stadig meget få af de nye V4-opladere.

Annonce:

For at undgå kaos har Tesla opfordret andre bilproducenter til at placere deres opladningsporte enten bagerst til venstre eller foran til højre på bilerne.

Et eksempel er Lucid, som for nylig fik adgang til Superchargers. De har tilpasset deres kommende SUV, Gravity, efter Teslas ladenetværk ved at placere ladeporten nøjagtigt samme sted som på Tesla – bagest til venstre.

Ifølge Rawlinson var det et nødvendigt skridt for at sikre kompatibilitet med Teslas Superchargers.

Det er fascinerende at se, hvordan en tilsyneladende lille, personlig præference kan forme en hel branche.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Elon Musk lejede i øvrigt huset i Bel Air. Men hans garage har haft indflydelse på, hvordan millioner af elbiler oplades over hele verden.

En beslutning truffet på baggrund af et midlertidigt ophold har ført til en standardisering, som andre producenter nu tilpasser sig, uanset om de er enige eller ej.

Tak fordi du læste med. Besøg vores annoncører herunder:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også