Volkswagen skal af med 3 bilfabrikker i Tyskland. En kan være solgt til våbenproducenten Rheinmetall, mens en anden nu højst sandsynligt overtages af kinesiske Chery.
Kinesiske Chery forhandler om et køb af Volkswagen-fabrik i Tyskland. Aftalen kan betyde, at mærker som Lepas, Jaecoo og Omoda undgår EU-told.
Den store kinesiske bilproducent Chery undersøger muligheder for at producere biler i Tyskland. Forhandlinger omfatter en mulig aftale med Volkswagen.
Det sker i en tid, hvor Chery introducerer mærker som Jaecoo, Omoda og Exlantix i Danmark via importørerne Nic. Christiansen Gruppen og Wismo Group. Mærket Lepas nævnes specifikt i forbindelse med tysk produktion.
Chery står bag hele 12 forskellige bilmærker. Producenten søger aktivt efter produktionsmuligheder i Europa. En placering i Tyskland kunne være en strategisk fordel.
En af de primære årsager til interessen for tysk produktion er EU’s told på kinesisk producerede elbiler.
Ved at producere inden for EU kan Chery potentielt omgå de afgifter. Det gælder især for mærket Lepas, som er et af Cherys volumen-elbilmærker.
Kilder tæt på processen nævner specifikt en Volkswagen-fabrik som det kineserne har udset sig.
Det skriver Automotive News.
Chery har bekræftet, at de undersøger mulighederne for produktion i Tyskland. De har dog ikke officielt bekræftet forhandlinger med Volkswagen.
Vicebestyrelsesformand i Chery International, Charle Zhang, udtaler til Automotive News, at en endelig beslutning afventer afklaring af flere udfordringer.
Særligt fordi kineserne skal forholde sig til, at der i Tyskland skal betales en noget højere løn til de ansatte på fabriksgulvet.
Produktion på VW-fabrik kan omgå EU-told
Zhang understreger behovet for grundige undersøgelser.
– Vi må undersøge, om det er muligt at føre planerne ud i livet, da situationen i Tyskland er meget, meget kompliceret, siger han.
Chery mangler stadig svar på en række centrale spørgsmål. Det gælder detaljer om produktionsomkostninger. Det er afgørende for den endelige business case.
Forsyningskæden er en anden væsentlig faktor. Etablering af en lokal forsyningskæde i Tyskland kræver betydelige ressourcer og planlægning.
Forholdet til fagforeninger i Tyskland er også et vigtigt punkt. Den tyske bilindustri har stærke fagforeninger, som Chery skal forholde sig til.
Endelig er der de regulatoriske krav. Chery skal sikre fuld overensstemmelse med tysk og europæisk lovgivning for bilproduktion.
Udfordringer for Chery i Tyskland
I Danmark er Cherys indtog allerede i gang. Bilimportøren Nic. Christiansen Gruppen har ansvaret for mærkerne Jaecoo og Omoda. Det markerer starten på Cherys tilstedeværelse på det danske marked.
Disse mærker repræsenterer forskellige segmenter. De skal konkurrere på pris og udstyr mod etablerede spillere.
Samtidig har Wismo Group, der tidligere hed K.W Bruun, netop fået importen af Cherys topmærke Exlantix.
Men om Cherry overhovedet kan lande en aftale om en fabriksovertagelse i Tyskland er altså stadig et åbent spørgsmål.
Mens forhandlingerne fortsætter, kan du læse mere, om hvordan Europas største våbenproducent har set sig varm på en anden af de tre VW-fabrikker, som skal sælges fra, lige her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]