Forvekslinger sker. Også i og omkring biler. En kunde på Uno-X på Rømø mener, at hun har betalt for en anden kvindes tankning. Og det kan faktisk godt lade sig gøre. Sådan undgår du det.
Kan du ved et uheld komme til at betale for en andens bilists optankning af diesel eller benzin? Svaret er desværre ja.
Det kan du godt. Sådan er det formentlig sket for Maria Høve, der i Facebook-gruppen ‘Rømø for alle om alting‘ efterlyser hjælp.
Hun mener, at hun den 5. august 2025 betalte for en anden kvindes tankning på øens Uno X-station. Og det kan faktisk godt lade sig gøre.
Men det kræver i udgangspunktet et fejltryk på kortautomaten ved det automatiske tankningsanlæg. Som bilist skal du altså have sat dit betalingskort i automaten, men vælge den ‘forkerte pumpe’ på skærmen for at betale for en andens tankning.
Det kan ske for alle. Ja, selv den mest rutinerede bilist. Hver betalingsautomat på en tankstation styrer i udgangspunktet to benzin/dieselstandere hver.
Og det er altså her ét enkelt fejltryk kan føre til forvekslingen.
Kvinden, som Maria Høve mener at have betalt for, afviste imidlertid, at Maria Høve har betalt for hendes tankning.
Alligevel er der trukket 409 kroner på Maria Høve’s betalingskort for lige den tankning. Opstår den slags uenigheder, er det bedste råd meget simpelt.
Du skal gå til tankstationen og bede om, at overvågningen fra de minutter, tankningen har varet, bliver sendt til politiet. Eller udleveret til dig, så du kan sende materialet til politiet.
Det er nemlig ikke altid, at du som bilist kan slå ejeren af den anden bil op i den offentligt tilgængelige del af Motorregisteret.
I udgangspunktet kan man kun se navn og fødselsdato på en bils ejer, hvis denne også har gæld i bilen. Politiet er altid den bedste vej.


