Sådan polerer du selv aluminum

Højglanspoleret aluminum er ikke nogen raketvidenskab – du kan sagtens selv. Se her hvordan!

Højglanspolerede motordele er noget af det flotteste, du kan komme under hjelmen på din bil. Men har du nogen som helst idé om, hvad der skal til for at opnå den effekt?

Aluminium er et fantastisk materiale, som er brugt i massevis af bilproducenterne. Aluminium er knap så stærkt som stål, men det er et letvægtsmetal, som er let at bearbejde.

Polering af aluminium er en proces i flere trin, og vi kan ikke anbefale, at du prøver selv, hvis det kniber med tålmodigheden. Med vores guide er du rustet til at polere dine dele op inden forårets træf.

DET SKAL DU BRUGE
Det er ikke typer aluminium, der kræver lige meget udstyr. Til polering af vores ventildæksel brugte vi en boremaskine, en luftsliber, et poleringssæt med bomuldskiver og voks, sandpapir og slibeskiver til luftsliberen.

Alt sammen har vi købt i Biltema, men de fleste værktøjsfirmaer har nogle sæt, som er en tand mere professionelle i kvaliteten. Sammenlagt uden maskiner er der udstyr for cirka 500 kr.

Tidsforbrug: to timer
Behov for udluftning: lavt

Sådan ser grejet ud
Det kan være lidt af en opgave at hænge på i guiden, hvis du ikke kender navnene på de værktøjer og produkter, som er nødvendige for polering af aluminium. Vi giver dig lige en kort forklaring her.

Udstyr til aluminumspolering
Elektrisk boremaskine med justerbar hastighed
Luftsliber
Slibeskiver
Konisk montering til bomuldsskiver
Bomuldsskiver til polering
Poleringsvoks til bomuldsskiverne

TRIN FOR TRIN

1) Nogle typer motordele har en slags overfladecoating, som du ser her på vores ventildæksler. Den kan være drøj at slibe af eller helt være en del af støbningen, men vi var heldige.

2) Luftsliberen er nu monteret med en korn 120 slibeskive, og vi går i gang med at slibe overfladen af. Du må ikke vælge grovere skiver, da de laver alt for dybe ridser, som er svære at fjerne.

3) Når du ser den rå aluminium, er det tid til at skifte slibeskive til korn 320 og derefter korn 400, indtil overfladen begynder at se jævn ud, og sliberidserne ikke kan mærkes med en negl.

4) Der findes mange meninger om, hvordan aluminium slibes bedst. Vi blev rådet til at bruge en blød ‘skrubskive’ efter slibning med korn 400, for at minimere de synlige sliberidser.

5) Ensartethed er nøglen til den perfekte overflade. Du kan stort set ikke polere en ridse væk. Så kan du se den under slibningen, bliver den med garanti synlig efter poleringen.

6) Det virker måske underligt at slibe i hånden, når vi har maskiner, men med et fint sandpapir og en rolig hånd, kan du gøre overfladens små sliberidser helt ensartede, og det ses tydeligt.

7) Sørg for at slibe i samme retning hele tiden. Her har vi håndslebet med korn 400, 800 og til sidst korn 1.000 for at sikre en lækker overflade, som kun har helt små, overfladiske sliberidser.

8) Så er det tid til den sjove del, hvor du virkelig kan se, hvor du er kommet til. Start med den hårde poleringsskive og voks, og slut med den fine, bløde skive.

9) Den slebne aluminum sammen med poleringsvoksen kan pakke til i bomuldsskiven. Det giver et dårligt poleringsresultat, men det undgår du ved at holde en stålbørste på skiven.

10) Når skiven er renset for gamle voksrester, kan du roligt påføre noget friskt poleringsvoks og polere færdigt, indtil du kan spejle dig i overfladen uden synlige ridser.

FÆRDIG: Til slut kan det give en ekstra glans at polere efter med noget blød alupolering. Her bruger vi en bomuldsklud og lidt Autosol til aluminium. Resultatet er blændende og spejlblankt!

FØR

OG EFTER….

 

 

Klik frem og tilbage på pilene