Sådan laver du spær på dit bagtøj

Døjer du med, at bilen hellere vil lave hjulspin end køre fremad, så er et spærrebagtøj lige, hvad du mangler

Du har med garanti set en af gutterne forsøge sig med at lave hjulspin nede på tanken, hvor kun det ene hjul spandt, og det andet stod helt stille. Eller følt at din kraftfulde bil ikke rigtig kommer fremad, fordi den spinner hjul, så snart du trykker på speederen.

I begge tilfælde skyldes det, at bilen har et åbent differentiale uden eller med meget lidt spær. Spær betyder, at differentialet kan låse under belastning, så begge hjul kommer til at dreje med samme hastighed og derved sikrer en mere retningsstabil acceleration og langt mere greb i vejen.

Vi har set biler, hvor der er brugt en formue på tuning, men når de kører fra p-pladsen, spinner det ene hjul uden rigtigt at komme fremad. Her får du en komplet guide til, hvordan du selv monterer et spær på din baghjulstrukne bil.

Det er lettere, end du tror, og du har derfor ingen undskyldning, næste gang du laver en et-hjuls-brænder!

DET SKAL DU BRUGE

Selve monteringen af spæret kræver egentlig ikke det store udover almindeligt håndværktøj og en slagnøgle. Til opmåling og opspænding skal du bruge en skydelære og en kalibreret momentnøgle. Hvis der ikke medfølger en pakning til bagpladen, skal du have flydende pakning på lager, og til låsning af boltene skal du bruge flydende gevindsikring.

Tidsforbrug: Tre timer
Sværhedsgrad: Middel
Behov for udluftning: Unødvendig

PLADESPÆR

De fleste performance-differentialer er i dag lavet med pladespær. Det fungerer i korte træk som en kobling, der via en masse plader meget præcist kan koble spærret til og fra alt efter belastning. Derved er det også muligt for spæret kun at låse delvist, da koblingspladerne tillader slip. Smart!

HVAD KOSTER DET?

Der findes mange typer spærredifferentialer, og det siger lidt sig selv, at du også finder dem i mange prisklasser. Vores Kaaz 2-vejs spær koster omkring 6.000 kr. og selvom det lyder af meget, så er det en opgradering, som du ikke vil fortryde. Vil du have spær på din forhjulstrukne bil, er sagen en lidt anden. Her sidder differentialet i gearkassen og den skal derfor afmonteres og adskilles, for at udskifte til et med spær. Det koster lidt at få gjort.

HVAD SIGER LOVEN?

Der findes ingen beskrivelse om udskiftning af differentialet i Trafikstyrelsens detailforskrifter. Differentialet har ingen synsmæssig indvirkning på bilen, så længe det kan lade sig gøre at opretholde bilens køreegenskaber i sving og rundkørsler. Hvis du svejser dit differentiale, så det er 100 procent låst, vil du med stor sandsynlighed blive kasseret til syn, da bilen ikke længere har retningsstabilitet, som en gadebil bør have. Med andre ord: Brug din sunde fornuft, så får du ingen problemer.

TRIN FOR TRIN

1) Inden du afmonterer bilens bagtø skal du huske at tappe olien af igennem bundproppen. Når bagtøjet er nede, gør du klogt i at fiksere det, så du kan arbejde ordentligt med det.

2) Flangerne, som trækakslerne bliver monteret på, er på de fleste biler slået i og sidder kun fast med en enkelt lille låsering, som hopper fri, så snart du giver flangerne et dask med en hammer.

3) Bagtøjet har en bagplade, som er boltet på. Her skal du løsne alle boltene for at kunne afmontere dækslet. Hvis du har glemt at tappe olien fra bagtøjet, garanterer vi, at du opdager det nu.

4) Bagpladen kan godt sidde fast i den gamle pakning, selvom du har løsnet alle boltene. Brug en skruetrækker til at vippe låget af, så der bliver åbnet op til selve differentialet.

5) De fleste nye spær er bolt-on på originale mål, men for at være sikker på, at du ikke kommer til at klemme tandhjulene i stykker, bør du finde et punkt på bagtøjet, hvor du kan måle.

6) Du skal måle fra selve bagtøjet og ud til kronhjulet, som er det store tandhjul. Her har vi monteret en bolt til at måle fra, og afstanden er præcis 67 mm mellem de to. Skriv det ned.

7) Målebolten afmonteres, og du kan nu skrue det gamle differentiale ud. På hver side sidder et lejeoverfald, som er boltet med to store bolte. Skru dem løs, så vil overfaldene komme med af.

8) Selvom du har fjernet de to overfald, kan selve differentialet godt sidde fast. Brug en kraftig skruetrækker eller anden genstand til at vride differentialet op af lejeskålene.

9) I bunden af bagtøjsklumpen ser du spidshjulet, som er i direkte kontakt med kardanakslen. I siderne har vi ladet lejeskålene og de specielle shims-skiver sidde, så du kan se dem.

10) Vigtigt: Pas på de specielle shims, som sidder bag lejeskålene i hver side. De sørger for, at differentialet sidder præcist, så kron- og spidshjul ikke klemmer mod hinanden.

11: Der er med garanti forskel på shims-antal og tykkelse i hver side af differentialet, derfor er det yderst vigtigt, at du holder styr på hvilke shims, der sad i hhv. højre og venstre side.

12) Brug bremserens eller eller andet rensemiddel til at få gamle olierester ud af bagtøjshuset, så der er klar til det nye spær. Der kan hurtigt gå et par dåser til, men det går nu også nok.

13) Kronhjulet er boltet på selve differentialet, og da det skal bruges igen, er tiden nu kommet til at bolte det af. Vi bruger en kraftig slagnøgle, da boltene her har gevindsikring fra fabrikken.

14) Vi ved godt, at rigtige mænd ikke læser manualer, men her må du gøre en undtagelse. I manualen står alle de vigtige indbygningsmål og tilspændinger, som du skal overholde.

15) Rens anlægsfladen på kronhjulet grundigt, inden du lader det glide ned over dit nye spær. Alle spærredifferentialer er modelbestemte, så derfor passer kronhjulet direkte over på.

16) Rens de originale bolte for gammel gevindsikring og tilfør ny, inden du skruer boltene i spærret. Gevindsikringen sørger for, at boltene ikke kan gå løs, hvilket ville være katastrofalt.

17) Intet må overlades til tilfældighederne, hvis du vil have fuldt udbytte af dit nyindkøbte spær. I den medfølgende manual finder du tilspændingsmomenter for kronhjul og lejeoverfald.

18) Hvis du ikke selv ejer en momentnøgle, må du ud på lånemarkedet. Det er yderst vigtigt, at alt bliver spændt korrekt. Vores kronhjul skal spændes med 80 Nm, der er omregnet 8 kg.

19) I begge sider af bagtøjet er der to store huller, hvor trækakselflangerne normalt er monteret. For at holde bagtøjets olie indendørs, sidder der pakdåser i begge sider. De skal skiftes ud.

20) Til vores KAAZ-spær medfølger to nye pakdåser. Ellers kan du få dem hos din lokale værktøjsgrossist. Find en top eller et rør i samme størrelse som yderkanten af dåsen, og slå den i.

21) En pakdåse er faktisk ret skrøbelig, så vær ekstra påpasselig, når du monterer de nye. Sådan skal det se ud, når den nye, lækre pakdåse sidder korrekt monteret.

22) Montér de nye lejeskåle på spærets sidelejer, og lad nu det hele glide ned i bagtøjshuset, så lejeskålene kommer til at stå på anlægs-fladerne. Det giver mening, når du ser det.

23) Nu er det tid til at shimse differentialet op, så kron- og spidshjul kører perfekt sammen. Sørg for at montere shimsene i den rigtige side ned mellem husets væg og lejeskålen.

24) Når du slicer shimsene ned mellem bagtøjshuset og lejeskålene, skal du være opmærksom på, at lejeskålen ikke står skævt eller kæntrer. Sådan skal det se ud, hvis du har fulgt med.

25) Det er nu tid til, at du monterer målebolten præcis samme sted som i punkt 5 og måler mellem bolten og kanten af kronhjulet. Målet bør være det samme. Ellers søg professionel hjælp!

26) Når du har kontrolleret, at dit indbygningsmål passer, er det tid til at spænde differentialet fast. Montér overfaldene, og spænd dem med det moment, som er foreskrevet i manualen.

27) For at sikre et tæt bagtøj, som ikke drypper med olie, skal fladerne på bagpladen og bagtøjshuset renses af for gamle pakningsrester. Det kan kræve lidt tålmodighed.

28) Til et KAAZ-spær medfølger der en fiberpakning, som er specielt designet til at modstå bagtøjsolie. Sørg for, at fladerne er fri for olie og fedt, inden pakningen lægges på.

29) Spænd bagpladen til med de samme bolte, som du tidligere afmonterede fra den. Her er ikke noget moment i manualen, men brug det sunde håndmoment, og overspænd ikke.

30) Så er det tid til, at trækakselflangerne skal tilbage i det nye differentiale. Her skal du få strålerne på flangernes aksel til at fange strålerne i spærret og derefter banke dem i bund.

31) De fleste bagtøj har en oliepåfyldningsprop i siden. Skru den ud og hæld olie på, indtil det begynder at løbe ud af hullet. Det er indikationen på, at du har hældt den rigtige mængde på.

FÆRDIG: Til et KAAZ-spær medfølger speciel olie, som er designet til brug på spærredifferentialer. Hæld aldrig almindelig gearkasseolie på, da det vil kunne ødelægge pladerne inde i spæret.

 

 

 

Klik frem og tilbage på pilene