Annonce:

Risikoen for at elbiler rammer fodgængere er 3 gange større

Nye tal viser, at risikoen for at elbiler kører ind i fodgængere er tre gange større end i en tilsvarende benzin/dieselbil.

Besøg vores annoncør:

Ifølge en ny britisk undersøgelse, gør fodgængere klogt i at kigge sig ekstra godt for på vejene i øjeblikket. I hvert fald hvis de ikke vil påkøres af en elbil.

Tallene er baseret på 32 milliarder kørte kilometer i elbiler og hybrider, mens der er data fra 3 trillioner – altså 3 milliard milliarder – kilometer kørt i diesel- og benzinbiler.

Sammenholdt viser dataene, at risikoen for at fodgængere i byen bliver ramt af elbiler er tre gange større end tilsvarende diesel- og benzinbiler. Og det er der en række forklaringer på.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

En af dem er virkelig åbenlys. Elbiler siger nemlig meget mindre end deres modstykker med forbrændingsmotor. Det forklarer forfatteren bag studiet, professor Phil Edwards, til avisen The Guardian.

LÆS OGSÅ: Ny EU-regel gør benzin og diesel meget dyrere i Danmark

Faktisk advarer professoren mod tendensen, som han mener, regeringen i England bør sætte ind over for. Især hvis regeringen, som det ser ud nu, ønsker at forbyde salget af alle nye diesel- og benzinbiler i 2035.

– Elbiler udgør en fare for fodgængere, fordi de er meget mere støjsvage end benzin- eller dieselbiler. Regeringen er nødt til at afbøde disse risici, hvis de vil udfase salget af benzin- og dieselbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Professoren løfter dog også en pegefinger mod bilisterne i netop elbilerne. De er nødt til at være ekstra opmærksomme på deres omgivelser.

– De (elbilerne, red.) er meget mere støjsvage end de gammeldags biler. Og fodgængere har lært at navigere på veje ved at lytte efter trafikken. Førere af disse køretøjer skal være ekstra forsigtige, siger Phil Edwards.

Edwards’ undersøgelse er baseret på tal fra ulykker indsamlet mellem 2013 og 2017. Nyere data findes ikke. Det hele er baseret på oplysninger om 913.713 dødulykker. 13 procent af de ulykker var med fodgængere.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Og af de 13 procent var en elbil indblandet i hele 25 procent af tilfældene. Når man tager antallet af kørte kilometer, der for benzin- og dieselbilerne er langt højere, er det et voldsomt tal.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler