Tysk bilindustri er nødt til at gøre noget på designfronten for at kunne konkurrere med mærkerne fra Kina, mener Porsches designchef.
Mens Volkswagen kæmper for at holde på de danske købere, er det ved at være længe siden, at mærket var størst i Kina.
Porsche, der i en sindrig konstruktion både ejer og er ejet af Volkswagen, er i samme ombæring nødt til at gøre noget for at holde sig relevant.
Det gælder i det hele taget for tysk bilindustri, mener Volkswagen-gruppens chefdesigner Michael Mauer.
I et interview med finansmediet Bloomberg fortæller Michael Mauer, at tysk bilindustri er nødt til at spytte biler med ‘mere vovede udtryk’ ud på vejene.
LÆS OGSÅ: Glæder fra 1. juli 2024 – Biler forbydes og bilister tvinges til at betale dobbelt
– Jeg synes, det er positivt. For det gør, at bestyrelsen er mere åbensindet, siger designchefen.
Ændringer på designfronten er dog meget lettere sagt end gjort. Mauer forklarer i samme interview, at det er svært at ramme rigtigt med et futuristisk og kantede design.
Det, siger han, kræver en masse og frem for alt omhyggelig overvejelse fra de ansvarlige.
– Jeg forestiller mig altid fremtiden som en sten. Spørgsmålet er, hvor langt jeg tør kaste med den.
– Det handler om at ramme rigtigt. Kaste langt nok til komme ind i fremtiden. Men samtidig ikke så langt, at det bliver en rigtig udfordring (at sælge bilerne, red.)
En, der afgjort ikke kastede langt nok, var Volkswagens tidligere chefdesigner. Tilbage i januar blev hans bud på en afgørende VW-model kaldt ‘kedelig’ af dem, han helst skulle imponere. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: