Mercedes’ nye elbil CLA imponerer pรฅ papiret. Men i virkelighedens verden kan den ikke lade alle steder.
Den elektriske Mercedes CLA har skabt overskrifter, fรธr den overhovedet blev til virkelighed. Og nu gรธr den det igen.
Bilen kan nemlig kun hurtiglade pรฅ ladestandere med 800 volt-teknologi. Det betyder, at den ikke kan bruge mange almindelige 400-volt DC-hurtigladere.
Det er en vรฆsentlig begrรฆnsning for potentielle kรธbere. Mange offentlige hurtigladere opererer nemlig stadig pรฅ 400 volt-systemet. Det gรฆlder eksempelvis for en del af Teslas Supercharger-netvรฆrk og mange 50 kW-ladere.
De 50 kW-ladere findes ofte pรฅ parkeringspladser i byomrรฅder. De er udbredte og bruges af mange elbilister til daglig opladning. Den nye CLA vil ikke kunne benytte de ladestandere.
Mercedes gรธr dog selv opmรฆrksom pรฅ den begrรฆnsning. Altsรฅ hvis man er i stand til at lede lidt rundt pรฅ en hjemmeside.
For informationerne stรฅr ‘gemt’ med smรฅt pรฅ mรฆrkets tyske hjemmeside. Ligesom det ogsรฅ fremgรฅr af bรฅde den tysk- og engelsksprogede instruktionsbog.
Pรฅ hjemmesiden stรฅr der specifikt om DC-hurtigopladning, at: “DC-hurtigopladning er kun mulig pรฅ ladestandere, der understรธtter 800 V-teknologi.”
Opladningsproblemer for Mercedes CLA elbil
For at hjรฆlpe de kommende CLA, viser Mercedes i udgangspunktet kun steder, hvor der er 800 volt-ladere, i navigationsanlรฆgget.
Faktisk vil 400 volt-stationer slet ikke fremgรฅ i navigationssystemet.
Den nye elektriske CLA blev ellers prรฆsenteret som det helt store for Mercedes. Lanceringen fandt sted i Rom i marts. Mรฆrket kaldte selv bilen ‘et stort hรฅb for fremtiden’.
Bilen fik ros for sin imponerende rรฆkkevidde pรฅ op til 790 kilometer, omend den kun er teoretisk og opgjort efter den pรฅ mange mรฅder misvisende WLTP-standard.
Den danske startpris for elbilen er i รธvrigt sat til 427.991 kroner.
Mercedes oplyser, at man for de penge kan lade bilen til 480 kilometers rรฆkkevidde pรฅ 10 minutter. Det krรฆver dog en 800 volt-lader med en spidseffekt pรฅ 320 kW.
Grunden til at CLA-elbilen ikke kan lade pรฅ 400 volt-stationer skal sandsynligvis findes i de hjรธrner, Mercedes har skรฅret vรฆk, for at holde omkostningerne nede.
Mercedes har formentlig valgt ikke at inkludere en DC-DC-konverter. Den komponent ville ellers muliggรธre opladning pรฅ 400 volt-systemer.
Teknologiske lรธsninger hos konkurrenter
Nรฆsten alle andre elbiler pรฅ markedet kan oplade ved 400 volt-hurtigladere. Det gรฆlder ogsรฅ mange biler, der ellers bygges pรฅ en 800-volts arkitektur.
For eksempel opdeler Tesla batteripakken i deres Cybertruck. Selve batteripakken kan, nรฅr der er behov for det, ‘dele’ sig i to 400-volt sektioner.
Andre mรฆrker som Porsche og Kia har valgt en anden vej. De udstyrer deres biler pรฅ 800 volt-platforme med DC konvertere. Det sikrer, at bilerne kan modtage fรฅ fra de mindre potente ladestandere.
Ifรธlge Wards Auto kan der dog komme en lรธsning pรฅ problemet senere hen. Det nรฆvnes, at muligheden for 400 volt-opladning mรฅske vil blive tilbudt som ekstraudstyr. Det er dog endnu ikke bekrรฆftet af Mercedes.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]