På verdens største bilmarked er bilisterne begyndt at vende rykke til Tesla. Faktisk kan det allerede aflæses direkte i salgstallene.
Tesla og Elon Musk står over for stigende problemer i Kina. Salget af de kinesiskproducerede Model 3 og Model Y faldt med næsten 26 procent i april.
Det er en markant tilbagegang på blot en måned. I marts solgte Tesla 78.000 biler i Kina. I april var tallet faldet til 58.459.
Selvom april 2023 også bød på lavere salgstal, er det den store månedlige nedgang, der nu får eksperter til at stille spørgsmål ved Teslas position i Kina.
De kinesiske kunder har i stigende grad vendt blikket mod lokale mærker som BYD. Det mærke øgede sit globale salg med 19,4 procent i april og leverede over 370.000 biler.
Det skriver Reuters.
Tesla har tidligere haft succes med sin produktion i Shanghai. Men i takt med at flere kinesiske bilmærker lancerer nye modeller, bliver konkurrencen kun hårdere.
BYD og andre elbilproducenter trækker fra Tesla i Kina
Det kinesiske marked er verdens største for elbiler. Derfor har det været afgørende for Tesla at fastholde sin position netop der.
Men med faldende salgstal i både Europa og USA, har Kina været Teslas sidste stabile marked. Det billede er nu ved at ændre sig.
Samtidig med at Tesla taber andele, lancerer BYD og andre mærker modeller, der er både billigere og teknologisk avancerede.
Flere analytikere peger på, at den største udfordring for Tesla er det øgede udbud af lokale elbiler. Kinesiske forbrugere prioriterer i stigende grad pris og funktionalitet.
Tesla forsøger at reagere ved at udvide sin produktion i Shanghai. Ifølge Reuters vil fabrikken begynde at masseproducere en billigere Model Y fra 2026.
Elon Musk satser på nye markeder som Indien og Saudi-Arabien
Mens salget i de etablerede markeder falder, forsøger Tesla at finde nye kunder i Mellemøsten og Asien.
Indien og Saudi-Arabien er to markeder, hvor Tesla for nylig har taget de første skridt. Her møder mærket dog også konkurrence fra kinesiske bilproducenter.
Kina er ikke kun en vigtig produktionsbase. Det er også et prestigepræget marked for Elon Musk.
Men det er ikke kun konkurrenterne, der presser Tesla. Musk selv har været i centrum for politiske kontroverser i USA. Det har fået nogle købere til at se sig om efter alternativer.
I Europa er salget faldet kraftigt, og Kina ser ud til at følge efter. Tesla har tidligere haft held med at tiltrække købere med prisnedsættelser, men den strategi til om ikke at være tørret ud så i hvert fald at være blivet mindre effektiv.
Tesla kæmper også med længere leveringstider og en mangel på nye modeller sådan helt generelt. Det kan være med til at forklare, hvorfor flere forbrugere vælger andre mærker.
Fremtiden for Tesla i Kina afhænger i høj grad af, om den billigere Model Y, der efter alt at dømme er tættere på end nogensinde før, kan konkurrere med de mange nye elbiler fra kinesiske producenter.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]