Nu indføres permanent fartkontrol på Storebæltsbroen

Alt for mange fræser for hurtigt henover Storebælt – transportminister indfører fartkontrol

Og den bliver permanent. I hvert på dele af Storebæltsbroen og i Øresundsbroen. Det er transportminister Benny Engelbrecht (S), som vil indføre kontrollen.

Fordi alt for mange køre for hurtigt på strækningerne.

– For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker, siger Benny Engelbrecht.

– Og trafikulykker i tunneler og broer er ofte mere alvorlige end ulykker i åbent land, ligesom andre trafikanter han have svært ved at undvige og derfor risikerer at blive en del af ulykken, siger ministeren i en pressemeddelelse.

Fartkontrollen de to steder bliver indført sådan, at der måles på gennemsnithastighed.

Overskrider man som bilist – eller fører af et andet køretøj – en bestemt hastighed over strækningerne, udløser det en bøde.

En måling fra Vejdirektoratet vister, at 85 procent af trafikanterne i tunnelen på Øresundsbroen har kørt for hurtigt.

Samtidig har hver anden bilist kørt for hurtigt på Storebæltsbroen.

– Det skal vi stoppe for én gang for alle. Derfor er jeg rigtig glad for, at der bliver opsat strækningskontrol, som skal måle trafikanternes gennemsnitsfart og dermed sikre, at de får en hilsen fra politiet, hvis de overskrider hastighedsgrænsen, lyder det fra ministeren.

Fakta

  • Vejdirektoratets seneste hastighedsmåling (2019) lige ved tunnelindgangen viste en gennemsnitshastighed på 105,8 km i timen, og at ca. 85 % af trafikanterne kørte over 90 km i timen, som er hastighedsgrænsen i tunnelen.

 

  • Vejdirektoratets seneste hastighedsmåling (2019) på Storebæltsforbindelsen lige vest for Vestbroen viste en gennemsnitshastighed på 109 km i timen på en strækning med en hastighedsbegrænsning på 110 km i timen. 50 % af bilisterne overskred hastighedsbegrænsningen.

Kilde: Transport-og boligministeriet

 

 

Klik frem og tilbage på pilene