Regeringen forventer, at danskerne senest i 2028 har kรธbt en millioner elbiler. Hos de danske bilimportรธreres interesse-organ hylder man fremskrivingen.
Regeringen forventer 1 million elbiler i 2028. Bilimportรธrernes interesse-organ Mobility Denmark ser positivt pรฅ udviklingen, men efterlyser stadig lav afgift pรฅ elbiler.
Antallet af elbiler i Danmark stiger markant. Der kรธrer nu 400.000 elbiler pรฅ de danske veje. Det sker samtidig med, at regeringen netop har opjusteret sin prognose for fremtiden.
Regeringen forventer nu 1 million elbiler i Danmark allerede i 2028. Organisationen Mobility Denmark fรธlger udviklingen tรฆt og kommenterer i en pressemeddelelse pรฅ de nye tal.
Den nye prognose er en tydelig stigning fra tidligere forventninger. Regeringen spรฅr desuden, at der vil vรฆre 1,4 millioner elbiler i Danmark i 2030.
Mobility Denmark, bilbranchens interesseorganisation, stรธtter de nye tal. Brancheforeningen ser ogsรฅ optimistisk pรฅ fremtiden for elbiler herhjemme.
Foreningens egen prognose er endda en smule mere ambitiรธs. De forventer 1,6 millioner elbiler i Danmark i 2030.
Mobility Denmark: Elbilens greb i danskerne er skrรธbeligt
– Denne opjustering er et stรฆrkt signal om, at elbilen for alvor har fรฅet vejgreb i Danmark,” siger Mads Rรธrvig, administrerende direktรธr for Mobility Denmark.
– Vi deler optimismen og tror pรฅ, at det kan gรฅ endnu stรฆrkere.
Han peger pรฅ det nuvรฆrende salg som bevis. Direktรธr kommer dog ikke ind pรฅ, hvorfor danskerne vรฆlger elbilen. Og dog.
For Mads Rรธrvig, der tidligere har sagt, at danskernes skal piskes til kun at kรธbe elbiler, efterlyser stadig en lav afgift pรฅ netop elbilerne.
Salget af elbiler til private udgรธr lige nu 82 procent af det samlede personbilsalg. Men Mobility Denmark frygter, at det รฆndrer sig, hvis der lรฆgges registreringsafgift pรฅ biltypen.
Udfordringer: Ladeinfrastruktur og registreringsafgift
Der skal investeres massivt i ladeinfrastruktur i hele landet. Elnettet skal ogsรฅ opgraderes markant for at hรฅndtere det stigende behov for opladning.
Vรฆrksteder skal ligeledes rustes til fremtiden. De skal kunne servicere det voksende antal elbiler effektivt.
Det vigtigste element er dog fortsat de รธkonomiske incitamenter, mener brancheorganet Elbiler skal forblive et รธkonomisk attraktivt valg for forbrugerne.
– Elbilernes hidtidige udvikling har kun vรฆret muligt grundet รธkonomiske incitamenter i form af afgiftsfritagelser,” forklarer Mads Rรธrvig.
Han advarer mod at fjerne fritagelserne for hurtigt.
Erfaringer fra nabolande som Tyskland og Sverige viser en klar tendens. Elbilsalget kan falde hurtigt og markant, hvis incitamenterne fjernes eller reduceres kraftigt.
– Lige nu er en historisk mulighed for at skabe en ny, fremtidssikret bilbeskatning uden registreringsafgift for elbiler, mener Mads Rรธrvig.
Den store stigning i elbiler รฆndrer det danske bilmarked markant. Mens de i det รธvrige Europa halter markant bagefter.
Faktisk viser en optรฆlling fra bilfabrikkernes sammenslutning ACEA, at blot 1,8 procent af den samlede bilpark i Europa udelukkende kรธrer pรฅ strรธm.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]