Det er snart slut med W16-motoren. Men ikke før Bugatti har samlet de sidste 100 eksemplarer af motoren, der skal ned i den åbne Mistral.
En æra nærmer sig sin afslutning. Når Bugatti har bygget Mistral nummer 100, vender den store W16-motor aldrig tilbage.
I slutningen af sidste uge kunne det franske mærke meddele, at man havde samlet de første af de i alt 100 biler. En af dem beholder fabrikken selv, mens de 99 allerede er bestilt af stenrige kunder.
At det snart er slut med W16-motoren, betyder dog ikke, at fabrikken i Molsheim går ind for downsizing. Tværtimod.
For man fortsætter med en V16-motor på 8,3 liter udviklet af engelske Cosworth. Til forskel fra den Volksewagen-udviklede W16’er, klarer den nye Bugatti Tourbillon sig helt uden turbotryk.
Alligevel er der 1.000 hestekræfter at komme efter. Og det alene i motoren. Dertil skal musklerne fra en ganske lille hybridpakke lægges oveni. Det giver en samlet ydelsen på 1.800 hestekræfter og næsten 2.000 newtonmeter.
Der er omvendt heller ikke noget der tyder på, at V16-motoren er truet. I hvert fald har Bugatti-direktør Mate Rimac erkendt, at hans kunder ikke rigtig gider elbiler længere.
Heller ikke om Rimac egentlig lægger navn til verdens hurtigste elbil. Dem, der for alvor har pengene, vil stadig have biler med forbrændingsmotorer.
– Rimac er ikke udelukkende et elbil-mærke. Vi bygger, hvad der er mest interessant på et givent tidspunkt, lyder det fra Mate Rimac i et interview med Autocar.
– Jeg kæmpede mod Volkswagen – og jeg fik min vilje – den næste Bugatti bliver IKKE en elbil, sagde han allerede i august 2022.
Læs flere artikler efter annoncerne: