2019 markerer 50-året for Nissans introduktion af GT-R-navnet – her har vi samlet fem af de fedeste
Ikke alle Skylines er GT-R-modeller, og ikke alle GT-R-biler er Skylines? Vent, hvad? Det lyder måske mærkeligt, men Nissan har på 50 år skiftet noget ud i, hvad en GT-R helt præcist hedder.
Annonce for Danmarks største bilmesse:
Men hurtige har de altid været. Lige fra KPGC10, der først bar et GT-R-emblem, til den seneste fortolkning med dobbelte turboer og 600 heste fra V6’eren i Nismo-trim.
Her er fem af de fedeste fra 50 års ‘GT-R’-historie
Det er selvfølgelig ikke gået Nissans næse forbi, at de har produceret GT-R-modeller i 50 år nu. Faktisk er special-modellen GT-R50 en hyldest til netop den milepæl. Japaneren har 720 hestekræfter og koster 1.2 millioner dollar.R33 GT-R er den mindst elskede model, men specialudgaven Nismo 400R er der nu intet i vejen med. Tvært imod, faktisk. Det der med specialmodeller stak af for japanerne, så Inspireret af Nissans Le Mans-deltagelse i 90’erne yder den Nismo-tunet RB26DETT-motor – ja, du gættede det – 400 hestekræfter og 470 newtonmeterFans af Gran Turismo-spilserien vil uden tvivl genkende GT-R Skyline R33 LM. Men bilen er ikke blot digital, Nissan byggede den rent faktisk Le Mans-ræs i 1990. Men ændringer i regelsættet gjorde bilen ‘ulovlig’ ved indgangen til 1994-sæsonen. Et uhyre med 600 hk i asfaltjunglenSkal der nummerplader på – og har du ikke 1.2 millioner dollar til GT-R50 – så er det vildeste, som Nissan kan tilbyde lige nu GT-R NISMO N-Attack. 600 hestekræfter og en helvedsmasse aerodynamikIngen fejring uden originalen – den første Nissan Skyline GT-R havde en toliters suge-rækkesekser med beskedne 160 – til gengæld kom den med baghjulstrækBonusinfo: Der er kun én Godzilla, og det er R32 GT-R. Bilen fik sit nu legendariske tilnavn af nogle australske motorjournalister, der dækkede den racing-serie, bilen deltog i. Behøves vi sige, hvad navnet kommer af? ‘Godzilla’ ryddede alt konkurrence af vejen.