I Sverige har De Grønne fået nok af landets rekordbillige brændstof. Men partiet nægter, at der tale om tvang, når benzin- og dieselprisen skal presses op.
Sveriges såkaldte miljøparti De Grønne vil gøre livet surt for landets mange millioner bilejere.
Både benzin og diesel skal nemlig være meget dyrere. Det lovede partiets talsmand i SVT-programmet 30 Minutter.
Men det har fået fire andre partier til at rase over forslaget.
– Med de grønnes storbyelite-drømme sætter vi helt almindelige husholdningers økonomi over styr, lyder det i et advarende debatindlæg.
Men nu har De Grønnes Katharina Luhr, Linus Lakso og Annika Carlsson Wistedt svaret igen i et nyt debatindlæg.
De fattigste svenskerne skal rigtig nok ikke kunne tanke hverken billig benzin eller diesel. De skal til gengæld have adgang til billige elbiler.
– Miljøpartiets politik betyder, at beboere i landdistrikter skal kunne lease en elbil for 1.500 svenske kroner (godt 1.000 danske kroner, red.) om måneden.
– Alle omkostninger inklusive svarer det til en pris ved pumpen på under 5 kroner per liter (hvis man regner den slags i fossilt brændstof, red.), lyder det i et svar fra De Grønne.
Svenskerne er dog ikke de eneste, der vil gøre både benzin og diesel meget dyrere. Den danske regering har de seneste år flere gange hævet afgiften på begge brændstoffer.
Og i 2027 kommer endnu en stigning. Nemlig det EU-bestemte kvoteordning ETS-2, der får literprisen til at gå markant i vejret. Læs mere om det her.
Samtidig vil danskerne kun lige være kommet ud af en årlig stigning på de periodiske ejerafgifter i en periode på hele 5 år. Og der kan være mere på vej.
Hos medlemsforeningen FDM foreslår man nemlig, at regeringen finder pengene til at gøre elbiler helt afgiftsfrie ved at lade benzin- og dieselbil-ejere betale endnu mere i afgift i form af et såkaldt tillæg til den nuværende ordning.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]