Mercedes EQS har ikke ligefrem fået roser med på vejene. I hvert fald ikke fra andre end mærket selv. Og nu siger designchefen, at den er ’10 år forud for sin tid’.
Mercedes EQS vinder ingen designprisen. Selvom Top Gear lige kan svinge sig op til at rose interiøret.
Men nu kommer mærkets designchef med en forklaring. Det hele handler i følge ham, om at EQS er mindst 10 år forud for sin tid.
Det siger Gorden Wagener i et interview til Autocar.
Det er også, derfor at bilen i høj grad ikke er faldet god jord hos Mercedes’ købere. Og derfor at mærket i 2024 forsøgte sig med et facelift, der skulle få bilen til at ligne en Mercedes.
Nogenlunde samtidig sagde netop Gorden Wageners øverste chef, den administerende direktør Ola Källenius, at det er slut med designeksperimenter. Og det især på elbiler.
I 2026 skal en Mercedes ligne en Mercedes
– Fra 2026 vil vi se permanent ændre formsproget. Vores elbiler vil være mere visuelt baseret på det “klassiske” Mercedes-design og vil derfor umiskendeligt se ud som en Mercedes, lød det fra direktøren.
Og spørger man designchefen, er det netop det modsatte, der får EQS til at falde igennem.
– Jeg tror, at EQS måske kom 10 år for tidligt.
Design som bilisterne vender sig væk fra, er Mercedes dog ikke alene om at stå med. BMW fik også meget kritik, da tyskerne lod Chris Bangle tegne 5 og 7-serierne i de tidlige 00’ere.
Men hvor E60-generationen i dag har vundet mere indpas bl.a. hos Autoevolution – også blandt den mere kritiske presse – er der stadig bred enighed, om at E65-generationen af 7 Serien aldrig blev nogen skøn.
Om designchefen i Stuttgart får ret, skal vi altså give ham mindst 10 år for at finde ud af. Men det er slet ikke sikkert, at Gorden Wagener holder så længe.
Faktisk er han ikke i tvivl, om at han på sigt bliver overflødig. Det job, han ligne nu får penge for, kan lige så godt varetages af en computer.
– Jeg tror, at det meste af designet om 10 år vil blive udført af AI, og det vil gøre designere overflødige. Min efterfølger bliver en maskine, der vil være meget billigere i drift, end det jeg får i løn, sagde han i et interview til amerikanske ABC News tilbage i februar.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]