Mercedes AMG GT-R Pro: En pumpet udgave af en hardcore bil

Mercedes’ AMG GT-biler har fået et facelift – det betyder en endnu mere hardcore udgave af topmodellen, GT-R!

Blot få timer efter Stuttgart-rivalen Porsche stjal alt opmærksomhed på Los Angeles Auto Show ved at løfte sløret for den næste 911, slog Mercedes hårdt igen ved at gøre det samme for en ny og endnu mere hardcore AMG GT-R, der får tilnavnet ‘Pro’.

For hvis du tror, den nu ‘almindelige’ AMG GT-R er vild, ja, så tager du altså nu – ligesom os – fejl. Mercedes AMG GT-R Pro ligner nemlig præcis det, den er – en racerbil med nummerplader.

Ikke alene er undervognen sammensat af dele fra motorsportens verden, aerodynamikken har også fået et til flere hak op ad. De 580 hestekræfter og 700 newtonmeter er dog ikke blevet flere af i denne omgang.

Meget mere Mercedes her

Men de går alle sammen stadig direkte i baghjulene via det syvtrins dobbeltkoblingsgear. Det gør, at den nye Mercer trods den ekstra downforce er i stand til at ramme 100 kilometer i timen på bare 3.6 sekunder og matche AMG GT-R topfarten på 318 km/t.

ET LYN PÅ ‘RINGEN’
På baneasfalt kan de tal oversættes til, at AMG GT-R Pro spurter Nürburgringens 20.8 kilometer på 7 minutter og 4.623 sekunder. Det er over seks sekunder hurtigere end en AMG GT-R kan tilbagelægge samme distance.

Men lige som den nu almindelig GT-R har GT-R Pro tag og skålsæder i kulfiber. De ekstra aerodynamiske dele er for at holde vægten nede selvfølgelig af samme materiale. Det samme er sikkerhedsburet som nu – af gode grunde – er havnet i bilen.

Hvad koster udyret så? Av, ja. Den var værre. Endnu har Mercedes ikke meldt prisen offentligt ud, men flere medier spekulerer i en prisskilt, der ligger på den onde side af 30.000 Euro over det, AMG GT-R koster. Så altså noget, der ligner 170.000 Euro. Eller 1.2 danske millioner før afgiften er betalt.

 

 

Klik frem og tilbage på pilene