Mazda-ledelsen tror pรฅ, at det, bilisterne i virkeligheden vil have, er รธkonomisk opnรฅelige biler med forbrรฆndingsmotor. I 2024 solgte japanerne rekordmange benzinbiler.
I en tid hvor elektrificering dominerer bilmarkedet i fรฅ lande har Mazda valgt at kรธre en anden vej โ og med succes.
Mazdas salg af benzinbiler satte rekord i 2024, og overgik virksomhedens tidligere salgsrekord pรฅ det nordamerikanske marked fra 1986.
Ifรธlge Automotive News forventes Mazdas salg i USA at overstige 420.000 biler i 2024. Det er en stigning pรฅ 16 procent i forhold til 2023. Pr. 1. november havde Mazda allerede solgt 350.759 kรธretรธjer, primรฆrt bestรฅende af deres populรฆre crossover-modeller.
Den mest solgte model er fortsat CX-5, selvom salget faldt med 7,8 procent sammenlignet med รฅret fรธr. Nyere modeller som CX-50 og CX-90 oplevede derimod en betydelig vรฆkst med en stigning pรฅ henholdsvis 88,9 procent og 86,9 procent. Selv Mazda3, en kompakt model i et faldende segment, formรฅede at holde sin position.
Mazdas udvalg af elektrificerede biler er stadig begrรฆnset. Men det vokser.
Omvendt opdeler mรฆrket ikke salgstallene for benzin- og hybridbiler. Noget der i hvert fald pรฅ papiret hjรฆlper fobrรฆndingsmotoren.
Virksomhedens forsigtige tilgang til elektrificering er ligefrem en hjรธrnesten for ledelsen. Mazda har investeret i at udvikle sin egen plug-in hybridteknologi til modeller som CX-90 og CX-70. Mens man bruger hybridmotorer fra Toyota i biler som CX-50 Hybrid.
Der gรฅr rygter om et helt nyt plug-in hybridsystem under udvikling, samt en sportsvogn med wankelmotor. Lรฆs mere om det her.
Nรฅr det gรฆlder rene elbiler, tager Mazda det roligt. Tom Donnelly, prรฆsident for Mazda North American Operations, opsummerer virksomhedens afmรฅlte holdning.
– Udbredelsen af elboler er pรฅ 10 procent lige nu, og givet de seneste begivenheder, er det ikke sandsynligt, at det vil stige meget mere end det. Vi er ikke et mรฆrke, der kommer med dristige udmeldinger om at nรฅ 100 procent inden for en bestemt tidsramme.
Mens resten af branchen har kastet sig over elektrificering โ og nu ser ud til at bremse op โ viser Mazda, at der stadig er potentiale i benzinbiler.
Mazdas succes viser, at der stadig er en betydelig kundegruppe, der foretrรฆkker benzinbiler. Virksomhedens seksdoblede salg i USA i 2024 i forhold til 1986 understreger dette. Mazda har formรฅet at imรธdekomme kundernes behov og prรฆferencer, og det har resulteret i en rekordstor stigning i salget.
Mens fremtiden for bilindustrien mรฅske, mรฅske ikke er elektrisk, viser Mazdas resultater, at benzinbiler stadig har en plads pรฅ markedet.
Bilmรฆrkets strategi om at tilbyde et bredt udvalg af bรฅde benzin-, hybrid- og โ pรฅ sigt โ elbiler, giver japanerne en fleksibilitet som mange af konkurrenterne higer efter.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk