Annonce:

L’ultime er den sidste Bugatti Chiron med W16-motor

Bugatti siger farvel til den gigantiske W16-motor med et brag af en Chiron. Meget tyder dog på, at afsløringen bliver endnu vildere.

Annonce:

L’ultime er den 500. og sidste Bugatti Chiron nogensinde. Det franske ord kan meget passende oversættes direkte til ‘den sidste’.

Det fortæller Bugatti i en pressemeddelelse.

Chiron-æraen begyndte i 2016, hvor bilen, der er opkaldt efter racerkøreren Louis Chiron, afløste Veyron som på sin side genfødte hele Bugatti-mærket i 2005.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den sidste Chiron er i lighed med sine 499 søskende håndbygget på Bugattis fabrik i den franske by Molsheim. Lakeringen er en blanding af “Atlantic Blue” og “French Racing Blue”.

LÆS OGSÅ: Branchen advarer: Om lidt koster en liter benzin 26 kroner

– Denne 500. og sidste Chiron-model er et passende farvel, der fanger en afgørende arv, der for altid vil blive ætset ind i bilhistorien.

Bilen banede vejen for et lysende nyt kapitel, der begynder med produktionen af Bolide og W16 Mistral og fortsætter med afsløringen af vores nye model i juni, siger Bugattis øverste direktør Christophe Piochon i en pressemeddelelse.

Bugatti Chiron L’ultime ‘nøjes’ med 1.500 hestekræfter fra en 8-liters W16-motor med vanvittige fire turboer. Afsløringen, der endnu ikke er navngivet, får lige så mange cylindre.


Det sker dog i V-form og helt uden ladetryk fra turboer. Alligevel forventes bilen at få op mod 1.800 hestekræfter og et speedometer, der først render ud ved 550 km/t. Læs meget mere om det her.

Noget andet, vi skal forvente går i graven, er rigtig mange helt almindelige personbiler fra de fleste bilmærker i Europa.

Nye EU-regler betyder nemlig at store dele af bilmærkernes nuværende modelprogrammer bliver ulovlige at sælge som nye biler i de 27 medlemslande. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også