Canadiske forskere lover, at deres teknologi kan fรฅ elbilers batterier til at holde i mindst 8 millioner kilometer og stadig have 80 procent af kapaciteten tilbage.
Et hold canadiske forskere fra Dalhousie University hรฆvder at have udviklet et elbilbatteri med en levetid pรฅ mindst 8 millioner kilometer.
Forskerne har i seks รฅr testet et lithium-ion batteri med en enkeltkrystalelektrode, der viser minimal nedbrydning efter gentagen opladning og afladning.
– Det er i bund og grund et rigtig holdbart materiale, der er meget mere modstandsdygtigt over for mekanisk belastning, siger Toby Bond, en af forskerne bag projektet.
Det skriver National Observer.
Resultaterne indikerer, at batteriet kan holde op til ti gange lรฆngere end nuvรฆrende elbilbatterier. Efter 8 millioner kilometer havde batteriet stadig 80 procent af sin oprindelige kapacitet.
Enkeltkrystalelektroden er nรธglen til batteriets holdbarhed. Forskerne sammenligner dens funktion med en isterning, der er mere robust end en snebold.
– Hvis du holder en snebold i den ene hรฅnd og en isterning i den anden, er det meget nemmere at smadre snebolden end isterningen, ikke? Sรฅ det er nogenlunde et lignende princip med batteriet, forklarer Toby Bond.
Selvom enkeltkrystalelektroder allerede findes pรฅ markedet, er deres anvendelse i elbiler stadig begrรฆnset.
– Disse enkeltkrystalelektroder er allerede pรฅ markedet. Og jeg tror, โโde snart kommer i elbilbatterier. Jeg vil rigtig gerne have en,” siger Bond.
Nรฆste skridt for forskerne er at teste battericellerne i en batteripakke. Det er dog vanskeligt at forudsige batteriets prรฆcise levetid i en elbil, da enkeltkrystalelektroder krรฆver hyppigere opladning.
Hvis teknologien lever op til forventningerne, kan det betyde en revolution for elbilindustrien, hvor batteriet potentielt kan overleve bilens levetid.