Land Rover Defender fรฅr et mindre facelift forud for 2026, men den store 5-liters V8-motor med kompressor overlever.
Den opdaterede Land Rover Defender, der lanceres forud for modelรฅret 2026, byder pรฅ diskrete รฆndringer.
Og dog. For den mest interessante nyhed er, at den store 5liters V8-motor med kompressor lever videre.
Land Rover har givet Defender et meget subtilt facelift. De udvendige รฆndringer er begrรฆnsede. Faktisk skal du vรฆre noget nรฆr ekspert for at spotte de รฆndrede forlygter, og at tรฅgelygter nu er standard.
Baglygterne har fรฅet et mรธrkere look med rรธgglas. Derudover er det lidt nye fรฆlge og farver at vรฆlge imellem.
Indvendigt er de fleste ting ved det gamle. Den mest markante รฆndring er en ny 13,1-tommers infotainmentskรฆrm. Den erstatter den tidligere 11,4-tommers enhed.
Det er bemรฆrkelsesvรฆrdigt, at den kompressorfodrede V8-motor fรฅr lov at leve videre. Den vil dog kรธrer side om side med den nye V8’er med dobbelte turboer i Defender Octa.
Defender med V8-motor er en kompressorfodret overlever
Denne kompressorfodrede V8 er en af de รฆldste motorer pรฅ markedet. Jaguar udviklede motoren, kendt som AJ-V8, i midten af 1990’erne. Den gang var briterne ejet af Ford. Udgaven med en slagvolumen pรฅ 5 liter fik debut i 2009.
I en kortere periode kunne motoren fรฅs i de fleste modeller pรฅ tvรฆrs af Jaguar Land Rover-modelprogrammer.
Men Jaguar hopper – hvis mรฆrket overlever sรฅ lรฆnge – i 2026 pรฅ vognen der kun bestรฅr af elbiler.
Samtidig skifter Range Rover-modellerne til en 4.4-liters twin-turbo V8 fra BMW. Det betyder, at Defender hรธjst sandsynligt bliver den sidste bil med den kompressorfodrede motor.
Land Rover har endnu ikke bekrรฆftet specifikationerne for 2026-รฅrgangen af Defender pรฅ alle markeder. Det er derfor uklart, om 5.0-liters motoren vil vรฆre tilgรฆngelig globalt.
Udover de kosmetiske รฆndringer og motornyheden byder 2026 Defender ogsรฅ pรฅ ny teknologi. Bilen kan nu fรฅs med Land Rovers Adaptive Off-Road Cruise Control system.
Teknologiske opgraderinger i 2026-udgaven af Defender
Dette system justerer automatisk hastigheden afhรฆngigt af forhindringer i terrรฆnet. Land Rover oplyser, at det bidrager til en “uforstyrret” kรธrsel off-road. En pรฅ alle mรฅder meget engelsk beskrivelse af systemets funktion.
I modellen Defender 130 tilbyder Land Rover nu en indbygget luftkompressor. Det gรธr det nemt at pumpe dรฆkkene op igen efter terrรฆnkรธrsel.
De samlede รฆndringer i den faceliftede Defender er altsรฅ relativt smรฅ. Fokus ser ud til at have vรฆret pรฅ at bevare populรฆre elementer som V8-motoren. Samtidig introduceres der mindre opdateringer og kun meget lidt nyt pรฅ teknologifronten.
Det er fortsat den robuste og kapable offroader, som mange kender. De nye tilfรธjelser skal forfine oplevelsen og holde modellen konkurrencedygtig.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]