Annonce:

Kinas eksport af elbiler er faldet med 10 procent

I 2023 steg Kinas eksport af elbiler med 81 procent. Det billede blev vendt til et minus pรฅ 10 procent i et 2024 med straftold.

Kinas eksport af elbiler er faldet med 10 procent i 2024 som fรธlge af EU’s straftold pรฅ kinesiskproducerede elbiler. Faldet markerer en รฆndring i forhold til 2023, hvor eksporten af elbiler steg med hele 81 procent.

Det er meldingen China Association of Automobile Manufacturers.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Faldet kan tilskrives de yderligere toldsatser, der blev indfรธrt af EU i slutningen af oktober. Som reaktion pรฅ straftolden har kinesiske bilproducenter รฆndret strategi og fokuserer nu i stigende grad pรฅ eksport af plug-in hybrider.

De biler har EU nemlig valgt at friholde for den รธgede told. En told som i รธvrigt rammer meget forskelligt.

Eksempelvis skal MG betale den hรธjeste toldsats, fordi mรฆrkets ejer SAIC-koncernen har nรฆgtet at samarbejde med EU, da unionen undersรธgte det kommunistiske styres ulovlige statsstรธtte til bilindustrien.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Eksporten af kinesiske plug-in hybrider er omvendt steget med hele 190 procent i 2024, en betydelig stigning i forhold til 48 procent i 2023.

Pรฅ trods af faldet i elbiler forventes Kinas samlede bileksport at stige. Alene i รฅr forventer kineserne at sende 6,2 millioner biler ud af landet. Det er en stigning pรฅ 5,8 procent i forhold til 2024.

Her eksporterede Kina i รธvrigt 5,9 millioner biler, 20 procent bedre end i 2023. Og nok til at gรธre Kina til den stรธrste eksportรธr af biler i verden. Herefter kommer Japan og Sydkorea og USA.

De nye tal fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) viser, hvordan straftold kan pรฅvirke Kinas eksport af elbiler og fรธre til รฆndringer i bilproducenternes strategier.

Der er heller ikke noget, der tyder pรฅ, at kineserne fรฅr hentet tabet pรฅ de 10 procent i lรธbet af 2025. Tvรฆrtimod skriver Yahoo! Finance, at kinas bileksport i bedste fald stabiliserer sig i lรธbet af รฅret. Men nogen stigningen er der altsรฅ ikke udsigt til, nรฅr det gรฆlder elbiler.

Artiklen fortsรฆtter efter videoannoncen:

Straftolden, som EU indfรธrte sidste รฅr, men siden justerede ned flere gange, gรฆlder forelรธbig i 5 รฅr. Alligevel har nogle kinesiske bilmรฆrke bรฅde vรฆret i stand til at holde deres priser eller helt skrue ned for dem.

Tak fordi du lรฆste med. Besรธg vores annoncรธrer herunder:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Sรฅ skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Annonce:

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ