Annonce:

Kæmpe bilkoncern kaster milliarder efter helt ukendt bilmærke

Der er blevet lagt milliarder af kroner på bordet. Til gengæld for pengene har verdens fjerdestørste bilkoncern købt sig ind i ukendt kina-mærke.

Annonce:

Stellantis, der ikke bare er verdens fjerde største bilkoncern men ejer mærker som Peugeot, Fiat og Citroen, har det helt store checkhæfte fremme.

Koncernen har nemlig betalt 1,5 milliarder euro svarende til godt 11 milliarder danske kroner for 20 procent for et ukendt kinamærke.

Helt konkret har Stellantis købt sig til noget af magten i Leapmotor.

Med investeringen håber den europæiske megakoncern at få en stærke tilstedeværelse i Kina. Omvendt vil Leapmotor gerne have fat i nogle af de europæiske bilister.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Toyota: “Nu går sandheden om elbiler endelig op for bilisterne”

Det oplyser Stellantis øverste chef Carlos Tavares i en pressemeddelse.

– Vi føler, at det er det perfekte tidspunkt til at spille en ledende rolle i at støtte Leapmotors globale ekspansionsplaner, en af de mest imponerende nye elbilspillere, der har en lignende iværksætter-tilgang som os.

– Gennem denne strategiske investering kan vi adressere et hul i vores forretningsmodel og drage fordel af Leapmotors konkurrenceevne både i Kina og i udlandet, lyder det.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Lidt penge er der altså på kistebunden hos Stellantis. Koncernen, der i øjeblikket ligger i konflikt med mange af sine europæiske ansatte, overvejer ellers at sælge hele eller dele af sine hovedkontorer for at komme gennem krisen. Læs mere om det her.

 


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også