Selvom elbilerne vinder indpas, er det lige nu og stadig benzinbilerne der er mest populรฆre, nรฅr bilisterne skal vรฆlge ny bil. Det viser nye tal fra revisionsfirmaet EY.
Nรฅr bilkรธbere stรฅr over for valget mellem en elbil og en benzinbil, ser elbiler ud til at blive mere populรฆre i fremtiden.
Ifรธlge en undersรธgelse fra konsulentfirmaet EY, som blev gennemfรธrt i 2024, foretrรฆkker 24 procent af de adspurgte nu en elbil. Benzinbiler forbliver dog stadig de mest populรฆre med 29 procent. Men forskellen ser ud til at mindske sig.
Undersรธgelsen viste ogsรฅ, at 40 procent af de adspurgte forventer at kรธbe en ny bil i midten af 2026.
Det tal er en stigning pรฅ 7 procentpoint sammenlignet med รฅret fรธr. EY-undersรธgelsen blev udfรธrt i 28 lande, herunder Tyskland, hvorfra 1.000 ud af i alt 19.000 adspurgte deltog.
Det skriver nyhedsbureauet dpa.
LรS OGSร : Var verdens fรธrste nu findes den ikke lรฆngere i Danmark
Ser man pรฅ det tyske marked, viser tallene, at 26 procent af de potentielle kรธbere i Tyskland vรฆlger elbiler.
Det er lidt hรธjere end det europรฆiske gennemsnit, der ligger pรฅ 21 procent. Dieselbiler er en smule mere populรฆre i Tyskland end i andre lande, mens hybridbiler til gengรฆld er mindre efterspurgte.
Selvom interessen for elbiler stiger, oplever bilindustrien udfordringer pรฅ grund af รธkonomiske forhold.
Mange forbrugere udsรฆtter dyre kรธb som biler, og salget hos flere af de stรธrste bilproducenter er faldet. For nogle ganske markant.
I Tyskland alene blev der i lรธbet af รฅrets fรธrste ni mรฅneder indregistreret 2,12 millioner nye biler, hvilket er et fald pรฅ 1 procent sammenlignet med samme periode sidste รฅr. Sรฆrligt registreringerne af elbiler faldt markant, nemlig med hele 29 procent.
EYโs Constantin Gall mener dog, at markedet kan vende igen. Han peger pรฅ en stigende interesse for elbiler, sรฆrligt i Europa, pรฅ trods af de nuvรฆrende faldende tal for nyregistreringer. Ifรธlge ham kommer der lรธbende bedre modeller pรฅ markedet, hvilket kan รธge interessen yderligere.
For potentielle elbilskรธbere i Tyskland spiller bilernes rรฆkkevidde en vigtig rolle. Tyske kรธbere forventer i gennemsnit, at elbiler skal kunne kรธre 470 kilometer pr. opladning, hvilket er hรธjere end det globale gennemsnit pรฅ 400 kilometer.
Herhjemme sidder elbilerne pรฅ godt 50 procent af nybilmarkedet. Elbilerne er isรฆr bรฅret frem af statens subsidier i form af afgiftsnedsรฆttelser og den elafgift, elbil-ejerne kan fรฅ tilbage ved at lade derhjemme. Begge dele stรฅr dog til at blive udfaset i det nye รฅrti.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]