Annonce

Japanere udvikler verdens første traktor der kører på brint

Verdens første brint-traktor er selvkørende og kan ifølge folkene bag arbejde non-stop. Er det fremtiden for landbruget?

Verdens første traktor, der kører på brint og kun udleder vand, er nu en realitet.

Det er japanske Kubota der står bag køretøjet, som de siger er helt selvkørende. Traktoren kan køre sig selv ud på marken og arbejde uden nogen bag rattet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kubota er ellers bedst kendt for sine små og ekstremt holdbare dieselmotorer. De motorer sidder i utallige traktorer og maskiner verden over.

Men nu har firmaets ingeniører taget et gigantisk skridt ind i fremtiden. De har bygget en traktor, der totalt bryder med fortidens teknologi.

Kører helt selv: Intet rat, ingen kabine

Den nye brint-traktor er designet til at være fuldt selvkørende. Derfor er der hverken behov for et rat, pedaler eller en traditionel førerkabine.

Traktoren består grundlæggende af et chassis, en ramme og selve drivsystemet. Landbruget er ifølge Kubota et ideelt område for selvkørende teknologi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Marker er nemmere at definere og afgrænse end komplekse veje i bytrafik. Det gør navigationen lettere og mere sikker. Samtidig er risikoen for ulykker med andre trafikanter markant lavere ude på marken.

Brændselsceller omdanner brint til strøm

Teknologien bag traktoren er baseret på brændselsceller.

Brinten opbevares i tanke ombord på traktoren. Herfra føres den ind i brændselscellerne, som omdanner brinten til elektricitet.

Mere efter videoen

Den elektricitet, der kommer ud af processens, driver traktorens elmotorer.

Kubota oplyser, at brint-traktoren yder samme effekt og drejningsmoment som en konventionel, kompakt dieseltraktor på omkring 100 hestekræfter.

Fordele ved brint i landbruget

Ingeniørerne bag projektet fremhæver flere fordele ved at bruge brint frem for batterier i landbruget.

Landbrugsarbejde kræver ofte mange timers uafbrudt drift. Her er batteridrevne maskiners begrænsede rækkevidde og lange ladetider en stor ulempe.

Brint-traktoren kan derimod tankes hurtigt, ligesom en diesel-traktor. Den kan arbejde autonomt i timevis, indtil opgaven er løst.

Den kan endda selv køre ud til marken, når arbejdsdagen begynder – forudsat at der er brint tilgængelig i nærheden.

Udfordringen: Infrastruktur og livet som prototype

Mere efter annoncen

Selvom potentialet er enormt, er der stadig store udfordringer.

Den præsenterede traktor er en fuldt fungerende prototype, men den er stadig under udvikling. Den absolut største forhindring er manglen på infrastruktur til brint.

Det er både dyrt og kompliceret at etablere et netværk af brint-tankstationer, især i landdistrikterne.

Bilmærker tror også på brint-idéen

Mere efter annoncen

På trods af udfordringerne tror Kubota stærkt på brint som et mere praktisk og bæredygtigt alternativ til batterier på lang sigt – især inden for tung transport og landbrug.

De opfordrer til investeringer i den nødvendige infrastruktur.

Kubotas satsning på brint står i kontrast til den udvikling, vi ser inden for personbiler.

Her har brintbilen haft ekstremt svært ved at slå igennem. Som Boosted for nylig kunne fortælle, er brintbilen Toyota Mirai i praksis blevet værdiløs og ubrugelig i Danmark, efter at samtlige brint-tankstationer lukkede sidste år.

Toyota fortsætter da også udviklingen, og det senest i samarbejde med BMW som med japanernes hjælp vil have en brintbil på størrelse med den nuværende X5 på vejene i 2028.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også