Jaguar havde planer om en elektrisk sedan pรฅ stรธrrelse med den nu droppede XJ. Men i virkeligheden var der plads til en V6-motor, siger mรฆrkets tidligere designer.
Den elektriske Jaguar XJ, der skulle have vรฆret mรฆrkets flagskib, var i al hemmelighed designet med plads til en forbrรฆndingsmotor.
Mรฆrkets tidligere designchef Ian Callum afslรธrer nu, at bilen i virkeligheden havde plads til sekscylindret benzinmotor. Det mente Jaguar-toppen var nรธdvendigt.
Det afslรธrer designeren i en udgave af Autocar My Week in Cars-podcasten.
Den hemmelige fleksibilitet kunne have vรฆret den elektriske XJ’s redning. Men elbilen endte som skrot 2021, da JLR-koncernen lancerede sin store “Reimagine”-strategi.
Den hemmelige V6-plan, der kunne have reddet XJ
Ian Callum, der forlod Jaguar i 2019, forklarer, at XJ’en blev konstrueret pรฅ en mรฅde, sรฅ den “om nรธdvendigt” kunne have vรฆret en V6’er i stedet for.
Den fleksibilitet var indbygget i bilens arkitektur (MLA-platformen). Den ville have givet Jaguar mulighed for at reagere pรฅ et svingende elbilmarked.
Kort tid efter XJ’s aflysning begyndte elbilmarkedet at vise tegn pรฅ afmatning.
Den hemmelige benzin-mulighed ville have vรฆret en stor fordel for Jaguar. De kunne have solgt hybridversioner ved siden af elbilen, mener Callum.
I stedet har satsningen pรฅ elbiler kostet det indisk-ejede mรฆrke dyrt.
Mercedes og BMW overhaler indenom
Flere af Jaguars tidligere rivaler har netop nu indset det samme. De er i gang med at foretage en dramatisk kovending.
Mercedes er et af de mest bemรฆrkelsesvรฆrdige eksempler. Bilmรฆrket har meldt ud, at de vil stoppe produktionen af EQE og EQS-sedanerne fรธr tid.
I stedet vil Mercedes lancere en ny S-Klasse. Den vil give kunderne valget mellem enten en elektrisk drivlinje eller en forbrรฆndingsmotor. De bygger altsรฅ nu de fleksible platforme, som Jaguar aflyste.
BMW investerer ligeledes massivt i deres “Neue Klasse”-platform. En teknisk lรธsning der ogsรฅ designet til at rumme bรฅde batterierpakker og forbrรฆndingsmotorer.
Alle ny elbiler ligner noget, der er bygget for 20 รฅr siden
Ian Callum er kendt for at have skabt den moderne Jaguar-รฆra.
Han designede den nye XJ uden de traditionelle korte og lange akselafstande. I stedet skabte han en stรธrrelse midt imellem.
Han har dog ogsรฅ kritiseret den generelle designtrend for elbiler.
– Jeg ser pรฅ alle de nye elbiler, og de ligner biler designet for 20 รฅr siden,” siger han.
Han forstรฅr ikke, hvorfor mange elbiler har bibeholdt den lange kรธlerhjelm. Der er nemlig slet ikke brug for den slags.
– De har ikke brug for pladsen til en V12-motor, siger Ian Callum.
Tilbage hos Jaguar lader mรฆrkets redning dog vente pรฅ sig. Den nye elektriske GT-model, Type 00, er forelรธbig udskudt til 2026.
Boosted kunne i sidste uge fortรฆlle, at der er flere grunde til ‘aflysningen’ af premieren.
En af dem er det massive cyberangreb, der lammede JLR-koncernen i september.
Den nye forsinkelse og den aflyste XJ vidner om en et mรฆrke, der er ramt af dyb strategisk usikkerhed. Flere i og uden for bilbranchen har endda luftet deres tanker om Jaguars mรฅde at puste nyt liv i sig selv pรฅ.
Bรฅde Elon Musk og hans tidligere bonkammerat Donald Trump har ligefrem sagt, at Jaguar i deres รธjne er et dรธdt bilmรฆrke.

