Allerede i år – helt konkret til efteråret – når Norge dertil, hvor der er flere elbiler end benzinbiler i landet. Forbudt bliver sidstnævnte dog ikke alligevel.
Allerede i år udkonkurrerer elbilerne benzinbilerne i antal. Altså i hvert fald i Norge.
Det forudser Upplysningsrådet för vägtrafik (OFV).
I en kommentar til norske Motor siger organisationens direktør Øyvind Solberg Thorsen, at han forventer, at balancen tipper til september.
Det skal ses i sammenhæng med, at der i Norge skrottes godt 100.000 biler om året. Her står benzinbilerne for 44,5 procent og elbilerne for bare 4,45 procent af skrotningerne.
LÆS OGSÅ: Marius tabte 55.000 kroner – “Min bil er for ny”
Dieselbilen er dog, når man måler i antal, stadig den mest populære bil i hele Norge. Og bliver da heller ikke til september, at elbilen skubber dieselbilen ud.
Det forventer Øyvind Solberg Thorsen vil tage flere år. Der er nemlig godt én million dieselbiler i Norge, mens der er cirka 730.000 elbiler i landet.
Noget tyder dog på, at nordmændene ikke er helt så pjattet med elbiler, som de har været. Maj måned i år bød for første gang i meget lang tid på et fald i salget af elbiler. Og samme måned ophævede regeringen flere fordele, som elbiler ellers havde på vejene. Læs mere om det her.
Det var ellers regeringens politik, at diesel- og benzinbilerne blev helt forbudt at importerer til Norge allerede 1. januar 2025. Men på det seneste har finansminister Trygve Slagsvold Vedum været nødt til at finde bakgearet på regeringens vegne.
– Husk, at det er et mål. Nogle har taget det helt bogstaveligt, at det skal være 100 procent forbud. Der bliver også solgt fossilbiler næste år, siger finansministeren i en kommentar til Nettavisen.
Før den udmeldning kunne det norske svar på FDM, NAF, da også fortælle, at det nu er lige så dyrt at lade elbilen ved en offentlig ladestander, som det er at tanke diesel. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!