Volkswagen i Danmark har trods en ellers påstået meget grøn profil valgt at flyve sine ansatte til Tyskland og tilbage igen på under 24 timer. Det fortæller chefen selv.
– Vi forpligter os til at handle ansvarligt og fremme en klimavenlig adfærd.
Sådan skriver Semler Mobility, der i Danmark importerer mærkerne fra Volkswagen-koncernen, selv på sin hjemmeside.
Men at dømme ud fra ledelsens opslag på LinkedIn kniber det alvorligt med at leve op til de ellers så klimavenlige målsætninger.
På det sociale medie LinkedIn deler chefen for hele hos Semler Mobility, Claus Bjerring Christiansen, at han sammen med en række af sine kolleger fløj hele vejen til en konference i Düsseldorf blot for at være hjemme igen 24 timer senere.
– Sammen med en masse glade og engagerede Semler Mobility kolleger (sic.), er jeg netop hjemme igen fra 24 intense timers Volkswagen Brand Experience i Düsseldorf, skriver Claus Bjerring Christiansen.
På et af de billeder, som Bjerring Christiansen har vedlagt opslaget, ses det tydeligt, at den danske delegation er fløjet til Düsseldorf og tilbage igen.
Hvis de danske Volkswagen-folk er fløjet fra København, har det taget sammenlagt 2 timer og 40 minutter i en flyver at nå frem og tilbage.
Turen har godt nok sparet de danske VW-folk for en tur på 7 timer og 45 minutter i bil. Men det har til gengæld kostet 200 kilo CO2 pr. passager ifølge beregninger fra Flightfree.com.
Den danske VW-top er dog ikke den eneste hos Volkswagen, der ynder at tage for sig af det store CO2-regnskab.
For selvom ledelsen i Wolfsburg uden problemer kunne være kørt i elbiler til en konference i Stockholm, valgte man alligevel at bruge millioner af euro på at indlogere topcheferne på et kunstmuseum i løbet af bare to dage. Læs mere om det her.
Nyheden om den meget dyre tur til Sveriges hovedstad kom frem samtidig med, at Volkswagen selv har meldt ud, at man på grund af nedskæringer skiller sig af med 35.000 ansatte og hele 3 fabrikker i Tyskland.
Fabrikslukninger i Tyskland har ellers aldrig været noget, VW har gjort sig i før. Omvendt har søstermærket i koncernen, Audi, netop lukket sin eneste bilfabrik i Belgien.
En manøvre der kostede 3.000 folk jobbet. I denne uge kunne Audi meddele, at der skal fyres yderligere 7.500 ansatte.
Denne gang er det primært ingeniører og kontorfolk, der skal ud af vagten. Men også Porsche og Škoda skærer ned. Værst står det til hos tjekkiske Škoda, der skal af med hele 8.000 folk.
Boosted forsøger at få Volkswagen i Danmark til at svare på, hvordan turen til Tyskland ser ud i forhold til virksomhedens egen klimapolitik.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk