Husk de rigtige bildæk før sommerferien

Det er desværre ikke altid at folk ved, at det er lige så vigtigt at skifte fra vinterdæk til sommerdæk som omvendt. De fleste har efterhånden fået ind under huden, at det er farligt for både en selv og medtrafikkanterne at køre med sommerdæk i vintervejr. Men at vinterdækkene heller ikke er optimale på varme sommerveje har ikke helt nået den brede befolkning. Når man skal på sommer- eller vinterferie er det i tillæg vigtigt at undersøge, hvilke regler, der gælder for kørsel med sommer- og vinterdæk, i det pågældende land.

Regler for dæk i Tyskland

I Tyskland skal man ifølge loven have vinterdæk på bilen indtil marts måned, hvis det er vinterføre. Er det ikke det må man gerne køre med sommerdæk. Den hovedregel man går efter i Tyskland er imidlertid, at man har vinterdæk på bilen fra oktober måned til påske (Ostern på tysk). Derfor siger man, at vinterdækkene skal i brug fra O til O (Oktober til Ostern). Ud over denne periode kører man med sommerdæk. Det vil sige, at man ikke må benytte vinterdæk hele året. Der er dog ingen fastsatte datoer, man skal rette sig ind efter.

Regler for dæk i Østrig

I Østrig er det påbudt ved lov at man, når det er vinterføre, skal køre med vinterdæk fra d. 1. november til d. 15. april. Man bruger betegnelsen vinterføre, når der er sne, is og slud. Det betyder, at der i Østrig heller ikke er krav om at skifte til vinterdæk med mindre vinteren holder sit indtog. Gør den det, skal man skifte til vinterdæk. Det er usandsynligt at vinteren ikke kigger frem i Østrig, så tag de nødvendige forholdsregler, hvis du skal til Østrig mellem 1. november og 15. april.

Regler for dæk i Sverige

I Sverige skal man have vinterdæk på bilen fra d. 1. december til d. 1. marts, hvis der falder slud eller sne eller hvis temperatuen når ned på nul grader eller lavere. Resten af tiden kan man køre med sommerdæk og altså også, hvis der ikke er vintervejr mellem d. 1. december og d. 1. marts. Det er dog tilrådeligt at få vinterdæk på bilen, hvis man skal køre i Sverige i vintermånederne, da der ofte er koldt med sne og slud. Resten af året er det bedst at køre med sommerdæk.

Regler for dæk i Norge

I Norge er der ikke faste regler for brugen af sommer- og vinterdæk. Man har taget konsekvensen af, at landet er så stort og, at vinteren kan ramme meget forskelligt alt efter, hvor i landet man befinder sig. Kører man med sommerdæk i Norge og vinteren rammer, er man dog forpligtet til at montere snekæder på bilens hjul.

Brug din sunde fornuft

Skal du på vinter- eller sommerferie i vores nabolande, er det derfor tilrådeligt at bruge din sunde fornuft. Tænk på, hvordan vejret plejer at være om vinteren og sørg for at have sommerdækkene på resten af året. Vinterdækkene er gode, når vejbanen er dækket med sne og slud, men på en både regnvåd og tør vejbane er sommerdækkene at foretrække. De står ganske enkelt bedre fast.

Forskellig konstruktion af dækkene

Sommer- og vinterdæk er konstrueret helt forskelligt. Sommerdæk er lavet af en hårdere type gummi og med lameller, der er gode til at få regnvand væk fra vejbanen, Læs eventuelt mere på Quickpot.dk` hjemmeside. Vinterdækkene er lavet af en blødere type gummi og deres dækmønster, er skabt så det får sne og slud væk fra vejbanen og dermed skabe et bedre vejgreb i vinterføre. Derfor er det ikke ligegyldigt, om man køre med henholdsvis vinterdæk om sommeren eller sommerdæk om vinteren. Det er et spørgsmål om sikkerhed for dig selv, dine passagerer og medtrafikanter.

Klik frem og tilbage på pilene