Den 30. juni 2025 er sidste chance for personligt fremmรธde. Motorstyrelsens lukker permanent for udlevering af nummerplader.
En รฆra er slut for danske bilejere.
Motorstyrelsen er en af de statslige arbejdspladser, der skal spare, sรฅ nu lukker de fire motorekspeditioner permanent.
Fra og med tirsdag den 1. juli 2025 er det ikke lรฆngere muligt at mรธde personligt op. Det gรฆlder kontorerne i Hรธje Taastrup, Aarhus, Odense og Aalborg.
Sidste รฅbningsdag bliver mandag den 30. juni 2025. Herefter henvises borgere og virksomheder til andre lรธsninger for at fรฅ hjรฆlp.
Det skriver myndigheden i en pressemeddelelse.
De daglige opgaver flyttes nu fuldt ud til andre kanaler. Det gรฆlder for eksempel registrering af kรธretรธjer. Udlevering af nummerplader og prรธvemรฆrker er ogsรฅ omfattet af รฆndringen.
Fremtiden for biladministration bliver primรฆrt digital. Alternativt kan man fรฅ hjรฆlp hos private aktรธrer. Det er en markant รฆndring i den service, staten hidtil har tilbudt.
Bilejere skal i stedet benytte Motorstyrelsens digitale selvbetjening. Den findes pรฅ styrelsens hjemmeside. Her kan man klare mange opgaver hjemmefra.
Fremtidens bilregistrering og nummerplader
For de, som har brug for personlig betjening, findes der en lรธsning. Landets cirka 2.100 pladeoperatรธrer overtager opgaverne. En pladeoperatรธr er typisk en bilforhandler eller en synsvirksomhed.
De hรฅndterer allerede en stor del af de opgaver, som motorekspeditioner har lรธst. Det er altsรฅ ikke en helt ny ordning, men en udvidelse af en eksisterende.
Motorstyrelsen anerkender, at ikke alle er digitale. Derfor vil styrelsens servicetelefon fortsat vรฆre รฅben for henvendelser. Her kan man fรฅ vejledning og hjรฆlp til sin sag.
– Vi oplever, at mange borgere og virksomheder รธnsker at klare ansรธgninger hjemmefra.
– Og af den grund har vi haft fokus pรฅ at stille flere digitale selvbetjeningslรธsninger til rรฅdighed, siger underdirektรธr Claus Holm.
Han understreger vigtigheden af fortsat at yde service.
– Men det er vigtigt for os, at alle, ogsรฅ de ikke-digitale borgere, fortsat kan fรฅ den nรธdvendige hjรฆlp ved vores servicetelefoner eller ved nummerpladeoperatรธrerne.
– Sรฅ derfor vi vil lรธbende evaluere servicen pรฅ omrรฅdet.
Hjรฆlp at hente for ikke-digitale bilejere
Lukningen af de fire fysiske kontorer er et resultat af en รธget digitalisering. Flere og flere borgere og virksomheder benytter sig af online muligheder. Det har mindsket behovet for personligt fremmรธde.
Motorstyrelsen har pรฅ sin hjemmeside udarbejdet en guide. Den giver et overblik over, hvor man skal henvende sig efter lukningen.
Overgangen til en fuldt digital og uddelegeret model markerer et skifte. Det er slut med den direkte kontakt til en myndighedsmedarbejder ved en skranke.
Nu foregรฅr kontakten online, via telefon eller hos en privat virksomhed.
Lukningen er en del af en stรธrre administrativ udvikling pรฅ bilomrรฅdet i Danmark. Administrationen omkring biler og afgifter kan vรฆre kompleks for mange.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]