At Henrik Fisker igen lægger navn til et nyt bilmærke, betyder ikke, at han taber penge, når produktionen ruller. Tværtimod.
Der står allerede en Fisker Ocean i Danmark. Indtil videre holder mærket den dog skærmet fra offentligheden. Faktisk står der to biler i Fiskers kommende showroom i Taastrup. Lige nu siger mærket, at ‘de første leveringen er planlagt til slutningen af første kvartal’.
LÆS OGSÅ: 20-årig vendte om efter fotovogn – så røg bilen
Og selvom det er en udskydelse af de oprindelige planer, der skulle have sendt de første biler til Danmark allerede i november sidste år, er det ikke nødvendigvis skidt. I hvert fald ikke for mærket selv.
Til NyTeknik.se fortæller Henrik Fisker nemlig, at man tjener penge allerede fra den første bil ruller ud til kunderne. Det skyldes den måde, Fisker har indrettet produktionen på. Det gør mærket nemlig ikke selv.
– Hvis vi havde haft vores egen fabrik, skulle vi bygge og betale for den og så uddanne folk, med en lang startdistance til produktion. Men ikke nu. Nu betaler vi kun et fast gebyr, hvilket faktisk betyder, at vi tjener penge på den første bil.
Bygges samme sted som G-Klassen
I stedet lader Fisker den østrigske producent Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG & Co KG tage sig af den del af forretningen. Til at begynde med er det aftalt, at Magna-fabrikken – der også bygger Mercedes G-Klasse, BMW Z4 og Toyota Supra – skal producere 50.000 Fisker Ocean årligt.
Alene i år skal der bygges 42.300 biler, håber Henrik Fisker. Den billigste Ocean bliver Sport-udgaven. Den kan danskere få for 325.000 kr. For den slags penge får man forhjulstræk, én elmotor og 275 hestekræfter.