Guide: Sådan støjdæmper profferne din bil!

Støjdæmpende materiale er den hemmelige ingrediens, som producenterne af luksusbiler har brugt i årevis for at fremme følelsen af kvalitet og køreglæde. Men du kan sagtens opnå det samme i din budget-bil – vi har været på besøg hos CARSound Bilstereo i Odense for at se nærmere på det.

Køber du en bil i den billige ende af skalaen, vil du ofte opleve, at du kan høre støj fra motoren, vejen, vinden osv. Men det er ikke fordi, at din billige bil har en dårlig motor, eller er lavet af noget dårligere metal – det er simpelthen fordi, at producenten har sparet støjdæmpningen væk for at holde prisen i bund.

Motoren i en Mercedes støjer også – du kan bare ikke høre den, fordi Mercedes har brugt en masse energi på at støjdæmpe karosseriet, så lyden ikke trænger indendørs. Hos CARSound Bilstereo i Odense har de specialiseret sig i at skabe ægte køreglæde via støjdæmpning, som faktisk koster mindre, end man umiddelbart skulle tro. Vi fik lov til at være med på en komplet støjdæmpning af en Suzuki Vitara, og resultatet ser du i artiklen herunder. Men først nogle gode råd:

4 gode råd til professionel støjdæmpning
Før du læser videre, så kommer CARSound lige med et par gode råd. Støjdæmpning og lydisolering fås efterhånden i rigtig mange kvaliteter og fra rigtig mange producenter. CARSound anbefaler dog, at du altid sørger for, at disse fire ting er i orden, hvis du skulle vælge et andet produkt end StP:
1. Produkterne skal være ISO3795-godkendte
Så du er sikker på, at de er brandtestet til brug i en bil.
2. Hav tillid til producenten
Sørg for, at du ved, hvem der har produceret støjdæmpningen, så du ved, at kvaliteten er i orden og ikke ender op med lim, der ikke kan holde, butyl der smelter i varmen, eller karrosseri der ruster.
3. Antikorrosionsmiddel i limen
Sørg for så vidt muligt for at vælge en støjdæmpning med antikorrosionsmiddel i limen, så du er sikker på, at karrosseriet ikke ruster.
4. Monter det korrekt – det SKAL rulles på!
Det er vigtigt, at støjdæmpningen rulles på, så der INGEN luftbobler findes under butylen, hvor der med tiden kan opstå kondens og senere rust. De fleste typer støjdæmpning har små mønstre i den øverste alufolie. Disse er ikke til pynt, men bruges som indikator på, om støjdæmpningen er monteret korrekt. Alle mønstre skal være helt flade – ellers er støjdæmpningen ikke rullet korrekt på.

StP Standartplast – ISO-certificeret producent

Produkterne fra StP er naturligvis brandtestet og godkendt til brug i biler (ISO3795/GOST25076), ligesom producenten StP naturligvis er ISO14001-certificeret og godkendt leverandør til bl.a. VW, Ford, Nissan, Hyundai og mange flere.
StP står bl.a. bag støjdæmpningen af den russiske præsidents fly (Ilyushin IL-96) og MI-8 helikopteren, samt en del af det russiske tognet.

Dørene giver størst effekt:

Hvis du ikke har tænkt dig at støjdæmpe hele bilen, så er dørene afgjort det sted, hvor du får mest effekt for pengene. Her er dørene blevet adskilt og renset indvendig, så det klistrede materiale på støjdæmpningen kan klæbe godt fast.

Derefter bliver der monteret det vibrationsdæmpende butyl-materiale fra StP, som er førende indenfor produktion af støjdæmpning i høj kvalitet.

Hele døren bliver beklædt både inde og ude for at opnå det bedste resultat.

Dørbeklædningerne har fra fabrikken en lille smule støjdæmpende uld, men det bliver her fjernet helt, inden de lækre produkter fra StP skal monteres.

Indersiden af dørbeklædningerne får samme tur som selve døren. Her bliver intet overladt til tilfældighederne.

Til sidst monteres dørbeklædningen på den støjdæmpede dør. Vi blev overraskede over, hvor lækker en ‘lukkelyd’, døren pludselig fik.

Motorhjelmen er nøglen til en stille motor:

Selvom det kan lyde overdrevet, så kan en støjdæmpet motorhjelm være med til at slå støjen fra motoren til ro. Derfor anbefaler CARSound altid, at motorhjelmen får samme grundige omgang støjdæmpning som resten af  bilen.

Intet overlades til tilfældighederne, og selvom motorhjelmen stiger et par kilo i vægt, opvejer effekten uden tvivl den øgede vægt.

til sidst monteres det originale beklædningsstykke på indersiden af motorhjelmen, så ingen kan se, hvad der lige er sket.

Den optimale oplevelse kræver et dæmpet karosseri:

Hos CARSound Bilstereo er de ikke i tvivl om, at de kan lave en Suzuki Vitara mere støjsvag end en Mercedes S-klasse, hvis de får lov at gå hele vejen med støjdæmpningen. Derfor gik de straks i sving med at adskille hele kabinen på testbilen, så alle metaldelene kom til syne. Alt lige fra inderside af taget til bunden af bilen skal nu have den store tur med StP støjdæmpende materiale.

Bilen støvsuges, og overfladerne affedtes, så støjdæmpningen kan klæbe fast.

Bunden i passagersiden får rullet de store lag StP butyl-baseret materiale på.

Sådan ser det ud, når perfektionisterne hos CARSound får lov at lave tingene færdige.

Ovenpå butyl-delen kommer et lag lydisolerende skum, der også gør sit i kampen om en støjsvag bil.

Der varmes og rulles, så skullet former sig helt perfekt efter bilens krumninger.

Flot ser det ud og nærmest helt originalt. Men effekten, den er en HELT anden, end da Suzuki’en kom ud fra fabrikken.

Bagklap og bagklapsbeklædning skal selvfølgelig ikke snydes.

Det afsluttende lag skum er monteret, og nu skal beklædningen tilbage i bilen.

Resultatet:

Men hvad koster det?

CARSound Bilstereo har sammensat nogle pakker på CARSound.dk, hvor du som gør-det-selv-kunde kan købe et komplet støjdæmpningskit til bilens fire døre for 1.647 kr. Ligeledes kan du købe pakker til resten af projektet. Hvis du ønsker at få det hele monteret hos CARSound, så vil et projekt som ovenstående, hvor bilen får dæmpning stort set overalt, koste fra 7.500 kr. og opefter.

Proffer indenfor bilstereo:

Butikken i Odense er et unikum indenfor salg af bilstereo, og her kan alle produkter ses og prøves. CARSound har et hold af ‘nørder’ stående klar til at hjælpe dig, uanset om du skal bruge en kabelsko eller købe ind til et kæmpe projekt. Du kan også se alle deres produkter på www.CARSound.dk/Støjfri 

Klik frem og tilbage på pilene