GTI TCR-konceptet bliver til virkelighed: Den sidste VW Golf Mk.VII

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

Nu kommer den – den gadegodkendte udgave af Volkswagens World Touring-ræser, Golf GTI TCR

Den nye europæiske emissionsstandard, WLTP, har tvunget Volkswagen til at tage basis-udgaven af Golf GTI af modelprogrammet. Men den syvende generation går ikke stille i graven for at gøre plads til Mk. VIII næste år.

Tyskerne kiler nemlig en 290 hestes GTI TCR ind mellem GTI Performance-udgavens 245 hypper og de 300 styk i Golf R. Det hele fra den samme to-liters turbobenziner med fire cylindre.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Da GTI TCR endnu kun var koncept, blev Golf’en præsenteret med et 7-trins DSG-gear og spærredifferentiale, der sender samtlige heste ud i forhjulene. Ifølge AutoExpress følger produktionsbilen den opskrift, selvom det endnu er uvist, om en sekstrins manuel gearkasse også bliver en mulighed.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


Om de tørre tal, som ikke er så tørre endda, skulle det allerede nu være sikkert at TCR GTI kan køres fra 0-100 kilometer i timen i omegnen af seks sekunder rent. Mens tophastigheden på vanlig tysk overformynder-manér er begrænset til 250 kilometer i timen. Hvilket fabrikken kan øge til 265 kilometer i timen – mod merbetaling, selvfølgelig!

Flere artikler om Volkswagen her!

Til forskel fra GTI Performance-modellen kan TCR leveres med endnu større hjul og dæk, der kan bide endnu fastere i asfalten. Ventileret bremseskiver, større kalibre og andre bremseklodser sørger for, at der mere gods i pedalen at stoppe de 290 hestekræfter med.

Heste, kunderne kan få til at lyde af noget. Et Akrapovic-udstødningssystem er nemlig også på listen over fabriksmonteret ekstraudstyr.

Reklame:

 

 

 

Artikler og reklamelinks:
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk