Gearkasse-skylning – er det pengene værd?

En automatgearkasse er en meget kompleks del af din bil, og derfor bør du ikke ignorere de serviceintervaller, som fabrikanten foreskriver. Gearkassen har sit eget oliesystem, og gearskift sker via olietryksventiler, så en lille ændring i oliens viskositet kan faktisk have konsekvenser for gearskiftene og i sidste ende ødelægge gearkassen.

Ved et service kan det dog være svært at skifte mere end 60-70% af den samlede oliemængde, da converter, oliekøler, rør og ventiler kan indeholde over tre liter olie. Vi er derfor taget en tur til JTC i Greve, som har investeret i et apparat til skylning af gearkasser, hvilket sikrer, at hele oliemængden bliver fornyet.

Men er der noget om snakken, eller er en skylning af gearkassen overflødig? Ser med her!

Sådan skylles gearkassen

Vores testbil bliver løftet op på en lift, så der bliver fri arbejdsplads ved gearkassens bundkar. Det er nemlig herfra, gearkasseskylningen skal ske.

Bilens bundplader bliver skruet af, så gearkassen kommer til syne, og olierøret på siden af gearkassen kan løsnes – det er nemlig via dem, at skylningen skal ske.

Skyllemaskinen bliver koblet på henholdsvis gearkasse og slange, inden motoren startes. Det er nemlig gearkassens egen oliepumpe, der bruges til at suge den friske olie igennem systemet. JTC skyller altid gearkassen igennem med frisk olie, inden den serviceres med nyt oliefilter mm. Det koster lidt ekstra olie, men til gengæld vil eventuelt skidt, der løsnes ved skylning blive opsamlet i det gamle oliefilter og ikke i det nye, som monteres under et service. Det giver ret god mening faktisk.

Maskinen har to skueglas, hvor farven og renheden på den nye og gamle olie kan sammenlignes. Her ser du tydeligt, at den gamle olie er mørk og beskidt i forhold til den nye blå olie. Man skyller indtil de to glas er helt ens, så man er sikker på, at den rene olie er komme rundt i hele systemet.

Nu er hele den gamle oliemængde skyllet ud af systemet, og Jacob fra JTC afmonterer derfor gearkassens bundkar for at skifte oliefilteret. I et servicekit medfølger også pakning, magnet til oliespåner og nye bolte til bundkar.

Det er tid til opfyldning af olie – det er nemlig vigtigt, at den korrekte mængde rammes perfekt. Er der for lidt olie på gearkassen, vil det resultere i ekstremt hårde gearskift og i værste tilfælde en ødelagt gearkasse. Er der for meget olie på, vil gearkassen med stor sikkerhed blive helt ødelagt, da der ikke er plads til den ekstra olie under kørsel.

Gearkasseolien skal være driftsvarm, før du kan afmåle oliestanden helt præcist. Derfor måler Jacob her temperaturen med et infrarødt termometer. Når vi rammer 80 grader, kan oliestanden afmåles.

På vores type Mercedes påfyldes olien gennem bundproppen i gearkassen – det er også her, man aflæser oliestanden. Nu er gearkassen driftsvarm, og oliestanden passer. Så er det tid til at skrue bundproppen tilbage i.

Jacob tåler ikke skidt på gulvet – derfor bliver der lige rengjort under bilen, inden den sættes ned igen. Hysteri, ville nogen måske kalde det – vi synes, at det er vildt god stil.

Til slut kører Jacob en testtur i bilen for at sikre, at alting fungerer, som det skal efter gearkasseskylningen. Vi kører selv en tur i den bagefter og mærker tydeligt en forskel på skiftene på trods af, at bilen kun har kørt 90.000 km og ikke umiddelbart må anses for at være slidt. Vores gearskift er blevet markant bedre og mere smooth i skiftemåden, og så giver det bare englehvid samvittighed, når man ved, at hele oliemængden er frisk og ny.

 

Hvad koster det?
Et gearkasseservice med skylning koster 2.995 kr. hos JTC i Greve – det er ca. 500 kr. mere end et normalt gearkasseservice uden skylning.

Er det så pengene værd?
Svaret er et kæmpe JA. Det er selvfølgelig ikke muligt for os at vide, om et almindeligt service havde givet samme forbedret følelse på gearskiftene, men med en merpris på kun 500 kr. for at få skyllet gearkassen og derved udskifte HELE gearkassens oliemængde, er vi slet ikke i tvivl – det kan kun være bedre for både gearkasse og samvittighed.

Har du selv lyst til at prøve det, så kan du læse mere og booke tid på www.jtcmb.dk

Hvem er JTC?

JTC er Mercedes-Benz specialisten i udkanten af København, og firmaet er kendt for at være sygeligt perfektionistisk. Renligheden i værkstedet siger faktisk det hele. JTC er kendt for at være den store problemløser, og derfor kommer biler fra hele landet hertil, nye som gamle.

Værkstedet ser helt nyt ud, men det er det altså ikke – Jacob har bare en mild form for OCD, når det kommer til renlighed og orden. Se bare gulvet – det er renere end frokostbordet på Boosted redaktionen.

Firmaet ejes af Jacob Jepsen, hvis hjerte banker for biler med en stjerne i fronten og selv har et par stykker af dem. Faktisk har han tunet en del Mercere gennem årene og kører netop nu rundt i en CLS Shooting Brake 63 AMG med 800+ hk og carbondele overalt.

Klik frem og tilbage på pilene