Annonce:

Sådan fragtede Chevrolet nye biler engang

Fragten gjorde, at Chevrolet måtte bygge Vega-modellen på en helt særlig måde.

I dag læsses de fleste biler på skib, når de skal transporteres over virkelig store afstande. I 70’erne og 80’erne måtte Chevrolet bygget deres Vega-model på en helt speciel måde, fordi bilerne skulle transporteres billigst muligt, hvilket var med tog.

Man lavede anordninger, der forhindrede olien i at løbe ned i cylindre nr. 1, og holdt batterisyren fra at løbe fra batteriet. Karburatoren måtte udstyres med et særligt dræn for at lede benzinen væk, når bilerne blev læsset med frontpartierne nedad. 30 styk ad gangen i hver togvogn.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

LÆS OGSÅ: Liberty-kit koster så meget som brugt Gallardo

Inden bilerne blev læsset ombord, skød man desuden afstandstykker af plastik ind mellem forskellige dele for at forhindre transportskader. Når bilerne blev læsset af på deres bestemmelsessted, fjernede man igen afstandstykkerne, når bilerne stod på alle fire hjul.

Ikke at Vega nogensinde blev en succes, selvom bilen faktisk solgte pænt.

I 1972 tilbagekaldte Chevrolet en halv million Vega’er. På fabrikken fiksede man defekte aksler og speederpedaler og andre problemer, der var skyld i flere brande, skrev forfatterne til Comeback:The Fall & Rise of the American Automobile Industry i 1972. Men transporten så cool ud.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler