Selv de mindste skader tvinger ofte forsikringsselskaber til at erklære elbiler for totalskadet.
Mange elbiler er bygget på måder, så de er svære – måske endda helt umulige – at genopbygge efter trafikuheld. Selv de mindste skader kan af samme grund betyde, at forsikringsselskaber sender elbiler til ophug. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
LÆS OGSÅ: Det er ikke kun bilister – her kører cyklister VIRKELIG råddent
Problemet er batteripakken. Ofte udgør batteriernes pris halvdelen eller mere af de enkelte elbilers pris. Og så er de simpelthen for dyre at reparere på. Også selvom den enkelte reparation måske ikke er så stor. Det kan være små buler eller ridser i batteripakken.
Kritiserer især ét mærke
Det betyder, at elbiler med ofte meget lave kilometertal sendes til ophuggeren. Ifølge Reuters ender livet for alt fra Teslaer til Nissan, BMW, Renault og Hyundais elektriske modeller på den måde.
Flere bilproducenter er dog begyndt at tage højde for, at elbilerne skal kunne repareres. Eller i hvert fald repareres nemmere end det i dag er tilfældet. Ifølge Reuters siger Ford, at mærkets elbiler allerede bygges på.
Omvendt har Tesla fået kritik for den måde, deres batteripakker er skruet sammen på. Sandy Munro, der er leder af Munro & Associates, kritiserer især mærket.
– En beskadiget Tesla batteripakke går direkte til skrot.