Skodas første elbil var en ølvogn fra 1939

Se, dét er en elbil, vi forstår!

Nu hænger procenter og kørsel ikke sammen – i hvert fald ikke hvis man sidder bag rattet. Med det flydende guld skal jo ud til de ventende ganer på en eller anden måde. Og i 1939 havde Skoda en løsning kørende rundt på Tjekkiets landeveje.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

Men fordi den vestlige verden var på stod på tærsklen til anden verdenskrig, måtte man rationere alt. Også benzin. Så på Skoda-fabrikken kom man på at bygge en eldrevet ølvogn, der kunne forsyne restauranter og beværtninger med – ja, du gættede det – øl!

LÆS OGSÅ: Brugttest: Audi RS4 Avant B7 – V8-drønet fra Ingolstadt

Selve bilen kunne laste tre ton øl, og ifølge Skoda selv kørte vognen med friske forsyninger af humle i ‘mange år.’

Reklameblok:



Selve batteriteknologien var langt fra så avanceret som i dag, men genopladelige var de. Batterierne altså. De lavede strøm på basis af blysyre, som vi kender det fra ‘almindelige batterier’ i biler med forbrændingsmotor.

Fabrikken forsøgte sig også med alternative forbrændingsmotorer. Eller i hvert fald drivmidler. Blandt andet  kul og træ. Ingen af dem blev dog særligt store succeser – wonder why?!…Nå! Hovedsagen er, at Skodas første elbil var og bliver en ØLVOGN! Skål!

 

Reklameblok:

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk