Det er snart helt slut med at parkere gratis i elbil i Aarhus kommune. Og det mener FDM er en klokkeklar fejl. Det siger chefkonsulent.
FDM kritiserer Aarhus Kommunes beslutning om at afskaffe gratis parkering for elbiler. Fra 1. oktober 2025 skal elbilejere betale for parkering pรฅ kommunale pladser i Aarhus, ligesom ejere af benzin- og dieselbiler.
FDM mener, at dette kan fรธre til รธget pres pรฅ ladestandere, da disse fortsat vil tilbyde gratis parkering.
Det skriver Aarhus Stiftstidende.
– Faren ved at rulle tiltaget her tilbage er, at ladepladserne nu bliver de eneste gratis pladser. Og det giver sรฅ et ekstra tryk pรฅ ladepladserne, fordi bilerne kan parkere gratis uden de nรธdvendigvis har et behov for det,โ siger Dennis Lange, chefkonsulent hos FDM.
Steffen Arnbo Nielsen fra Aarhus Kommune erkender problemstillingen:
– Det er en problemstilling, vi er opmรฆrksom pรฅ, og som vi vil se nรฆrmere pรฅ frem mod ordningens udlรธb.
Siden 2021 har elbiler haft mulighed for at parkere gratis i op til fire timer pรฅ kommunale parkeringspladser i Aarhus. Ordningen blev indfรธrt for at fremme brugen af elbiler og bidrage til den grรธnne omstilling.
I perioden fra 2020 til 2024 er antallet af elbiler i Aarhus steget markant, fra 2.018 til 23.450. Den gratis parkering har kostet kommunen knap 20 millioner kroner i tabt indtรฆgt.
Aarhus er ikke den eneste kommune, der har valgt at begrรฆnse gratis parkering for elbiler. Kรธbenhavn afskaffede ordningen allerede i 2018.
Bรฅde Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti i Kรธbenhavn รธnsker yderligere at begrรฆnse gratis parkering i hovedstaden, ogsรฅ for biler med forbrรฆndingsmotor.
LรS OGSร : Teamchef afslรธrer Kevin Magnussens nye rolle hos Haas
Ifรธlge TV2 Kosmopol รธnsker partierne at afskaffe den nuvรฆrende ordning med gratis parkering fra lรธrdag kl. 17 til mandag morgen kl. 8 for bilister uden beboerlicens.
Astrid Aller fra Socialistisk Folkeparti forsvarer forslaget med henvisning til behovet for at reducere CO2-udledningen fra trafikken.
– Vi trykker ogsรฅ pรฅ alle andre knapper, men problemet er, at sรฅ lรฆnge bilerne udleder sรฅ meget CO2, kan vi ikke bare gรฅ udenom dem, lรธd det i en kommentar til TV2 Kosmopol.