EU’s skรฆrpede emissionskrav til bilindustrien fรฅr det ene efter det andet bilmรฆrke til at sรฆtte prisen ned. Nu er turen kommet til Europas billigste elbil.
Elbilpriserne er raslet ned siden 1. januar 2025, hvor EU’s skรฆrpede emissionskrav trรฅdte i kraft. Nu er turen kommet til Europas i forvejen billigste elbil, Leap Motor T03.
For at imรธdekomme EU’s krav om en gennemsnitlig CO2-udledning pรฅ maksimalt 93,6 gram pr. kilometer for alle solgte biler, skal bilproducenterne satse massivt pรฅ elbiler.
Brancheanalytikere vurderer, at mindst 20 procent af salget skal vรฆre elbiler for at nรฅ mรฅlet. I de fรธrste 11 mรฅneder af 2024 lรฅ andelen af elbiler i EU dog kun pรฅ omkring 13 procent.
En af de primรฆre รฅrsager til det lave salg er de hรธje priser pรฅ elbiler. For at รธge salget er bilproducenterne derfor tvunget til at sรฆnke priserne. Flere bilmรฆrker, herunder Hyundai og Stellantis, har allerede reduceret priserne markant.
Stellantis, der samarbejder med kinesiske Leapmotor, har med modellen T03 den billigste elbil i Europa. Bilen, der samles i Polen, har hidtil kostet 18.900 euro. Nu sรฆnkes prisen med 4.000 euro til 14.900 euro, svarende til knap 110.000 danske kroner.
Ogsรฅ Dacia, der primรฆrt sรฆlger benzinbiler, er udfordret af de nye emissionskrav. For at รธge salget af deres elbil, Spring, sรฆnker de prisen med 2.000 euro i Frankrig. Den nye pris bliver 16.900 euro. Eller 125.000 danske kroner.
Hverken Leap Motor T03 eller Dacia Spring forhandles i Danmark. Her er den billigste elbil pรฅ markedet i รธjeblikket MG ZS, der sรฆlges til en pris pรฅ 169.990 kroner.
Det forventes, at flere nye billige elbiler vil komme pรฅ markedet i den kommende tid. Renault 5 er et eksempel pรฅ en kommende model.
Men det er usikkert, om den vil blive markedsfรธrt i Danmark. Danske bilkรธbere foretrรฆkker ofte stรธrre og dyrere modeller end i andre europรฆiske lande.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]