EU-Kommissionen overvejer, om man lige som med de kommende Euro 7-regler skal slække på kravene til syntetisk benzin. Det såkaldte e-fuel.
I år blev EU-landene enige om at forbyde nye diesel- og benzinbiler fra 2035. Næsten da. For efter en armlægning med Tyskland måtte EU give sig på ét punkt.
Nye biler, der kan køre på syntetisk benzin, vil stadig være tilladt med forbrændingsmotor. Når det så er sagt, er politikerne i Bruxelles ikke enige om, hvordan den syntetiske benzin skal reguleres.
Det skriver Euractiv.
Bl.a. er der stillet forslag om, at syntetisk benzin for at være lovligt efter 2035 blot skal reducere CO2-udledningen med 70 procent i forhold til almindelig benzin og diesel.
LÆS OGSÅ: Nu skal bilisterne vænne sig til nyt forbud i trafikken
I Tyskland har landets transportminister Volker Wissing (FDP) argumenteret kraftigt for, at EU ikke skal bestemme, hvordan CO2-neutralitet skal opnås og dermed blokere for udviklingen af forskellige teknologier.
Det er da heller ikke alle bilmærker, der har afskrevet forbrændingsmotoren. Hos BMW nægter man at sætte en dato på, hvornår forbrændingsmotoren er fortid. Og Toyota mener helt at kunne holde fossilbilen i live.
Også uden at det kommer i karambolage med mærkets mål om at blive et CO2-neutralt foretagende senest i 2050. Læs mere om, hvordan japanerne har tænkt sig at løse det her.