Kinas ældste bilproducent er totalt ukendt for den almene dansker. Altså lige indtil nu.
Det vil være skammeligt at kalde det kinesernes svar på Rolls Royce, men sådan vil flere gerne fremstille Hongqi. Fronten er da også tydeligt inspireret – hvis ikke direkte kopieret – fra det engelske. Måske fordi Hongqi er lykkedes med at kapre Rolls Royce tidligere designchef Giles Taylor.
I Europa er Hongqi nok mest kendt for den mindre pæne overhaling mærkets limousine L5. Den bil, fortalte Jeremy Clarkson, er sæderne virkelig hårde i, der er ingen kopholdere… og nå, ja.. interiøret falder fra hinanden, bare man kigger på det.
Og selvom L5 kører rundt med en seks-liters V12-motor. Det er ikke den bil, Hongqi tager til Danmark. Men tro ikke, at Hongqi bliver en genvej til billig luksus. Den danske importør, K.W Bruun, tager nemlig modellen E-HS9 til landet.
Til salg hos Peugeot-forhandlere
En 7-personers SUV der med en længde på 5,2 meter er svær at overse. Eller ikke i højden der måler 1,75 meter. Bilen er rent elektrisk og har op til 551 hestekræfter, men du får den ikke for under 800.000 kr.
Danmark bliver Hongqis fjerde marked i Europa, og i Norge – hvor mærket har været i et knap et år – har man solgt 1.800 biler. Til til at begynde med vil der være 20 Hongqi-forhandlere i Danmark, vil det antal vil gradvist stige, siger importøren.
Udgangspunktet vil være Peugeot-forhandlere, fortæller importøren i en pressemeddelelse. Hvor mange biler, man kan sælge i Danmark, vil importøren ikke gætte på.