Chok-forslag: Ny moms kan gรธre 1 elbil 81.000 kr. dyrere. Den norske elbilforening kalder det “uansvarligt” og frygter et stort comeback for benzin- og dieselbiler.
Den norske elbilforening kalder nu regeringens nye plan om at indfรธre moms pรฅ elbiler for “uansvarlig”.
Foreningen frygter, at den nye afgift vil รธdelรฆgge Norges store succes og fรธre til et comeback for salget af benzin- og dieselbiler.
Advarslen kommer forud for fremlรฆggelsen af den norske finanslov, ogsรฅ kaldet statsbudgettet.
Her foreslรฅr regeringen store รฆndringer i den hidtil sรฅ gunstige momsfritagelse for elbiler.
– Det er et uansvarligt forslag, der vil ramme pengepungen pรฅ alle, der har brug for en bil, siger Christina Bu, generalsekretรฆr for Norsk Elbilforening.
Frygter comeback til benzin- og dieselbiler
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil de fleste nye elbiler i Norge fรฅ en afgiftsforhรธjelse pรฅ op til 50.000 norske kroner (ca. 32.500 DKK) allerede fra januar.
I 2027 vil den stigning blive yderligere forhรธjet med 75.000 norske kroner, sรฅ den samlede prisstigning lander pรฅ 125.000 norske kroner, svarende til over 81.000 danske kroner, pr. bil.
Den udsigt fรฅr nu elbilforeningen til at slรฅ alarm.
– Bilmarkedet er ekstremt fรธlsomt over for afgiftsรฆndringer, siger Christina Bu.
– Pludselige og store รฆndringer gรธr mig bekymret for, at flere mennesker vil vรฆlge fossilbrรฆndstofbiler igen.
– Og jeg tror, alle er enige om, at vi ikke vil tilbage dertil.
7 ud af 10 kรธrer stadig pรฅ benzin og diesel
Selvom salget af nye biler i Norge er tรฆt pรฅ 100 procent elektrisk, minder Christina Bu om, at den samlede bilpark stadig er domineret af forbrรฆndingsmotorer.
– 7 ud af 10 kรธrer stadig rundt i en bil, der kรธrer pรฅ fossile brรฆndstoffer, pรฅpeger hun.
– Hvis vi skal opnรฅ de nรธdvendige klimareduktioner, skal Stortinget i den kommende periode sรธrge for, at de mennesker ogsรฅ har mulighed for at skifte til en elbil.
Hun advarer politikerne mod at tro, at elbilsalget fortsรฆtter af sig selv uden de nuvรฆrende, รธkonomiske fordele.
Den nye afgift vil ogsรฅ ramme de mange nordmรฆnd, der allerede har bestilt en ny bil med levering efter nytรฅr.
De – altsรฅ bilisterne – risikerer nu at skulle betale for langt dyrere biler, end de egentlig har bestilt.
Elbilforeningen har i stedet foreslรฅet en mere gradvis indfasning af momsen, som de krรฆver varslet ‘i god tid’.
Mens Norge altsรฅ diskuterer, hvordan de skal indfase afgifter pรฅ elbiler, er situationen i Danmark prรฆget af totalt kaos.
Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er der fuldstรฆndig usikkerhed om de fremtidige danske elbil-afgifter.
Det sker efter, at den tidligere skatteminister Rasmus Stoklund (S) brรธd et lรธfte om at have en ny aftale, der ville afskaffe registreringsafgiften, pรฅ plads inden sommerferien.
Momsen skal danskerne dog stadig betale, selvom der mรฅtte vente hรธjere afgifter pรฅ elbiler fra og med 1. januar 2026.

