Når elbiler accelerere hurtigt, handler det mere om sikkerhed end noget andet. I hvert fald hvis man spørger Stellantis’ øverste chef Carlos Tavares.
Han er klar til at skifte mening om elbiler, hvis den offentlige mening vender sig mod biltypen. Men Stellantis’ øverste chef, Carlos Tavares, har nu også et forsvar klar, når det kommer til elbiler.
I hvert fald de hurtigste af dem. Det kom frem, da Stellantis, der er verdens fjerdestørste bilkoncern, præsenterede platformen STLA.
På teknikken, der både kan bruges til fossil- og elbiler, lover Stellantis nemlig, at man vil kunne bygge biler, der går fra 0 til 100 km/t på 2 sekunder.
I den sammenhæng nævnte Carlos Tavares, at det er vigtigt for sikkerheden på vejene, at en elbil kan komme hurtigt afsted.
LÆS OGSÅ: Ulovligt biltræf endte i skuddrama – 30 biler beslaglagt
Særligt i forbindelse med overhalinger, hvor elbilers ofte hurtige acceleration kan hjælpe bilister med at undgå farlige situationer.
– Kraftige accelerationer handler først og fremmest om sikkerhed. Det handler om at kunne overhale under sikre forhold. Om at være sikker på, at man kan nå at skifte vognbane, også når en lastbil skal overhales på en vej med kun to spor.
– Det handler ikke nødvendigvis om fart. Vi er kun glade for, at elbiler kan den slags (køre hurtigt, red.), siger Carlos Tavares til Top Gear.
Det er dog ikke alle elbilsejere, der kan tøjle, at de lige pludselig har mange hestekræfter og en elmotor, der trækker uden tøven, til rådighed.
Faktisk viste en opgørelse i 2020, at 50 procent af alle elbilejere laver skader på deres biler inden for det første år. For alle andre bilejere ligger det tal mellem 25 og 30 procent.