Nye strøm-tariffer hæver prisen for netværks-tilslutning fra 15.000 til 45.000 kroner. Det er en tredobling, der gør det “umuligt” at drive ladere, lyder det.
En på mange måder ikke-overraskende stigning har gjort elbil-ejere lige ovre på den anden side af Øresund rasende.
Nye strøm-tariffer har nemlig fået prisen for at have en enkelt hurtiglader tilsluttet elnettet til at eksplodere fra 22.000 svenske kroner til 66.000 svenske kroner om året. Det er en tredobling af prisen.
Det skriver fagbladet Elinstallatören.
De nye, såkaldte “effekttariffer” er en bombe under økonomien for alle, der driver offentlige ladestandere.
En non-profit organisation, der kalder sig Orust Kretsloppsakademi, og som kæmper for udbredelsen af elbiler, kalder nu situationen “umulig”.
Formand: Det er umuligt
Foreningen, der har hjulpet med opladning i mere end ti år i det, der er blevet kåret som “Sveriges bedste elbilkommune”, står nu over for en økonomisk mur.
For dem er de årlige netværksomkostninger for deres ene hurtiglader altså steget fra cirka 15.000 til 45.000 danske kroner.
“Det virkede ikke før, nu er det umuligt,” siger foreningens formand, Lars Carlsson, til Elinstallatören.
De store prisstigninger kommer oveni de store investeringer, som foreningen allerede selv har foretaget.
– Vi har smidt over 500.000 svenske kroner (ca. 340.000 DKK) i laderne, og vi har modtaget 250.000 svenske kroner (ca. 170.000 DKK) i støtte fra sponsorer, fortæller Lars Carlsson.
Elbil-ejere skal betale for fremtidens elnet
Den store prisstigning skyldes ifølge leverandøren, at elforbruget forventes at stige markant over de næste 20 år.
De nye tariffer er designet til at få de nuværende elbil-ejere og lade-operatører til at betale for de fremtidige og nødvendige opgraderinger af elnettet.
For den lille non-profit forening på Orust har situationen dog allerede ført til desperate forsøg på at finde en løsning.
De har forgæves forsøgt at få økonomisk støtte fra kommunen.
De har også undersøgt muligheden for kun at holde laderne åbne i de travle sommermåneder.
– Tomgangsomkostningerne er for høje, siger Lars Carlsson.
– Det går ikke.
Krisen med et presset elnet og eksploderende omkostninger for lade-operatører er ikke kun et svensk problem.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er situationen i England endnu værre.
Her er de faste afgifter på ladestandere steget med op til 462 procent på bare to år, hvilket har gjort det til en dundrende underskudsforretning at drive offentlige ladestandere.
Og i Holland advarer en strømleverandør nu direkte om, at elbilerne kan koste sammenbrud i de koldeste måneder på året.
Herhjemme har Boosted allerede kunnet fortælle, at dieselgeneratorer har måttet dække strømforbruget i mindre byer.
Desuden har FDM rejst bekymringen, om at det danske elnet faktisk slet ikke er gearet til fremtidens endnu hurtigere ladeløsninger.

