Dom: Stor værkstedskæde må ikke bruge udsagn

Visse påstande kan værkstedskæden Skorstensgaard ikke dokumenterer. Derfor må de ikke bruges, har Sø-og Handelsretten afgjort.

En sag mellem De Danske Bilimportører og værkstedskæden Skorstensgaard, som tog sin begyndelsen i juli 2019, har fundet sin afgørelse.

Det er nemlig ikke i orden, når værkstedskæden bl.a. siger, at “Vi er 20-40 procent billigere end mærkeværkstederne”, det har Sø-og Handelsretten fredag slået fast i en dom, skriver Ritzau.

Udsagnet er blot ét af 20, som værkstedskæden ikke længere må bruge. Skorstensgard må heller ikke længere påstå, at ‘vores mekanikere er cirka 30 procent mere effektive’.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

Påstand ikke bevist
Sagen tager sit udspring i, at De Danske Bilimportører mener, at værkstedskæden vildleder sine kunder. Hvilket Sø-og Handelsretten altså har givet dem medhold i. Tildels.

Af dommen fremgår det nemlig, at Sø-og Handelsretten ikke har fundet det tilstrækkeligt bevist, at kunder hos værkstedeskæden har kunnet spare mellem 20 og 40 procent i forhold til regningen fra et mærkeværksted så som BMW, Mercedes, VW og Audi.

De Danske Bilimportørers medlemmer er netop de autoriserede mærkeværksteder.

Tilfreds i begge lejre
– Dommen er et udtryk for at konkurrence skal ske på lige vilkår, og vi har nu rettens ord for, at Skorstensgaard har overtrådt lovgivningen” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører i en pressemeddelse.

Omvendt glæder værkstedskædens medstifter Anders Skorstensgaard sig over udfaldet i sagen.

– Afgørelsen betyder, at forbrugerne har et reelt alternativ til mærkeværkstederne. Med dagens dom står det helt klart, at bilejerne bevarer fabriksgarantien og får et gyldigt stempel i servicebogen hos Skorstensgaard. Derfor er sagen afgørende for de danske bilejere og for den frie konkurrence mellem værkstederne i Danmark, siger Anders Skorstengaard i en pressemeddelse.

Afviser fem af seks punkter
Retten afviste da også fem ud af De Danske Bilimportørers seks påstande i sagsanlægget.

Det centrale i sagen går derfor på bestemmelserne om ‘sammenlignende reklame’, som det er beskrevet i markedsføringslovens paragraf 21.

De udsagn, Skorstensgaard nu ikke længere må bruge, er udtryk for sammenlignende reklame.

Men når autoværkstedet for eksempel skriver “spar altid 20-40 procent i forhold til mærkeværkstederne”, er påstanden ifølge Sø-og Handelsrettens afgørelse ikke underbygget med den nødvendige dokumentation.

Skorstensgaard og De Danske Bilimportører skal betale egne sagsomkostninger.


Reklame: