En Skoda Superb Combi 2,0 TDI har kørt 2.831 km på én tank. Europamesteren i rally, Miko Marczyk, kørte fra Polen til Disneyland og tilbage med et forbrug på 38 km/l.
En dieseldrevet Skoda Superb Combi 2,0 TDI har netop sat en opsigtsvækkende verdensrekord.
Bilen kørte svimlende 2.831 kilometer på en enkelt tankfuld diesel. Det imponerende resultat blev opnået af den polske europamester i rally, Miko Marczyk.
Han kørte fra Polen til Disneyland Paris og tilbage igen – uden at tanke undervejs.
Rekorden er et voldsomt statement i en tid, hvor dieselmotoren ellers er under massivt pres.
Den viser, at den moderne dieselmotor stadig er overlegen, når det kommer til rækkevidde og brændstoføkonomi på lange distancer.
Skoda Superb har en brændstoftank på 66 liter. For at tilbagelægge de 2.831 kilometer har bilen derfor kørt med et gennemsnitligt brændstofforbrug på kun 2,33 liter pr. 100 kilometer.
Det svarer til imponerende 42,9 kilometer på literen.
Europamester i rally kørte øko-kørsel
Det er den 29-årige polske rallykører Miko Marczyk, der sad bag rattet under rekordforsøget.
Marczyk er kendt for sin aggressive kørestil i rallybilen. Men privat er han ifølge Skoda kendt for at køre ekstremt brændstoføkonomisk.
Han har tidligere forsøgt at sætte lignende rekorder i sin egen Skoda Octavia 2,0 TDI. Den har dog kun en 50-liters tank, hvilket gjorde den uegnet til et officielt rekordforsøg.
Med den nye Superb så han sin chance.
Kørte 80 km/t og trodsede kulden
Under det meste af turen holdt Marczyk en konstant hastighed på omkring 80 km/t.
Det er langsomt, men ikke urealistisk for almindelig landevejskørsel.
Turen foregik under varierende vejrforhold. I Tyskland faldt temperaturen natten over til kun én grad Celsius.
Lave temperaturer påvirker ikke kun elbilers rækkevidde negativt. De øger også brændstofforbruget i en forbrændingsmotor.
Det er derfor teoretisk muligt at køre endnu længere på en tankfuld under mere ideelle forhold.
Et modsvar til elbilernes PR-stunts
Den nye diesel-rekord skal ses som et direkte modsvar til de mange PR-stunts, der udføres for at fremhæve elbilers rækkevidde.
I august satte en elektrisk Chevrolet Silverado en ny rekord for elbiler ved at køre 1.704 kilometer på en enkelt opladning.
Men den rekord blev opnået under helt urealistiske forhold. Store dele af turen foregik med kun 30-40 km/t under ideelle temperaturer.
Skodas rekord er derimod opnået under mere repræsentative forhold og viser potentialet i den moderne dieselmotor.
Mens Skoda altså sætter fokus på dieselmotorens effektivitet, er der andre steder i Volkswagen-koncernen, hvor man kæmper med helt andre udfordringer.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er Volkswagen netop nu tvunget til at stoppe produktionen af den populære elbil ID.Buzz på grund af et svigtende salg.

