Der kommer ingen erstatning for den 4.2-liters V8 i R8, siger Audis projektchef
Der bliver ikke kørt en sekscylindrede R8 ind i Audis modelprogram. I stedet bliver den 5.2-liters V10 eneste motormulighed i den nuværende, anden generation af superbilen fra Ingolstadt.
Rygterne om det modsatte svirrede ellers længe inden, bilen blev præsenteret. Ja, faktisk havde mange forventet at se den Audi/Porsche-udviklede 2.9-liters V6’er ligge bag bagsæderne men foran bagakslen i den nye Audi R8, da bilen blev præsenteret i oktober.
Men ifølge Audis projektchef Bjorn Friedrich bliver det et nej til færre end de i forvejen ti cylindre, som R8’eren allerede har.
“V10’eren er den bedste motor til lige den bil, så den holder vi os til”, konkluderer audichefen.
Dermed skifter fabrikken selv spor i R8-produktionen, der højst sandsynlig var langt fremme med V6’eren. I hvert fald hvis man skal tro flere udenlandske medier og lækkede produktionsplaner.
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!
Det betyder også, at R8 højst sandsynlig kører i graven med et V10-skrig. Når den faceliftede R8 når enden af sin produktionscyklus, har Audi nemlig ingen planer om en arvetager.